07 sept. 2022 | 11:34

Avertismentul autorităților române: aveți grijă ce medicamente fără prescripție medicală și suplimente alimentare cumpărați

ACTUALITATE
Avertismentul autorităților române: aveți grijă ce medicamente fără prescripție medicală și suplimente alimentare cumpărați

Autoritățile române introduc unele reglementări în ceea ce privește vânzările de medicamente eliberate fără prescripție medicală și suplimentele alimentare.

Ca referință, vânzările de medicamente eliberate fără prescripție medicală și suplimente alimentare au crescut foarte mult în ultimii ani, însă în rândul consumatorilor există o confuzie între cele două categorii de produse. Astfel, Consiliul Concurenței face o serie de recomandări privind, printre altele, comercializarea online și publicitatea pe rețelele de social-media, bazate și pe observațiile primite în cadrul procesului de consultare publică a studiului privind piața de medicamente fără prescripție medicală și a suplimentelor alimentare, scrie Economica.net.

Astfel, autoritatea de concurență consideră necesară introducerea unor reglementări care să elimine confuziile în ceea ce privește utilizarea acestor produse.

Ce medicamente și suplimente alimentare sunt reglementate

În primul rând, comentariile publicate de consumatori pe site-urile, dar și pe paginile de social media de comercializare necesită moderare, întrucât cumpărătorii pot fi influențați. Astfel, Consiliul Concurenței recomandă comercianților online să asigure conformarea conținutului publicat cu cerințele legale și afișarea comentariilor numai după evaluarea de către un moderator.

De asemenea, o altă măsură este lizibilitatea mențiunii că produsul comercializat este un supliment alimentar. Astfel, Consiliul Concurenţei propune elaborarea unor prevederi privind identificarea şi citirea cu ușurință a acestei menţiuni prin care: să se definească cu exactitate locul în care ar trebui să figureze (de exemplu sub denumirea comercială a produsului). Mai mult, trebuie să se determine dimensiunea fontului, care poate fi raportată cel puţin la un anumit procent din înălţimea literei folosită pentru denumirea comercială a produsului (acest procent ar putea fi, de exemplu, de 50%), dar și să se stabilească un set de caracteristici grafice care să diferenţieze această menţiune, de exemplu prin stilul caracterelor sau culoarea de fond.

Ca referință, în România, la momentul actual, legislația de comercializare a OTC-urilor este ambiguă și nu menționează clar dacă comercializarea online se poate face prin site-ul propriu al farmaciei/drogheriei online sau prin intermediul platformelor de intermediere. Astfel, Consiliul Concurenței consideră că legislația în domeniul comerțului electronic cu medicamente OTC poate fi îmbunătățită prin introducerea unor clarificări privind comercializarea atât prin intermediul propriului site, cât şi prin intermediul platformelor de intermediere de tip marketplace, sau on demand delivery.

Așadar, Consiliul Concurenței recomandă autorităților cu competențe în domeniul suplimentelor alimentare îmbunătățirea cadrului legislativ privind modul de avizare a materialelor publicitare şi totodată, recomandă Ministerului Sănătății efectuarea unei analize privind durata şi frecvența optimă difuzării materialelor publicitare pentru medicamentele OTC şi suplimentele alimentare fără a fi afectat nivelul sănătății publice.