Avem deja mașini fără șoferi, dar cine se face vinovat, în caz de accident? Proprietarul scapă de răspundere, e oficial
Sisteme care promit autonomie chiar și totală a mașinii au apărut pe piața auto globală, deși criticii acestora se opun vehement. Ei afirmă că încă n-am ajuns la un nivel atât de avansat din punct de vedere tehnologic pentru a ne permite să lăsăm pe străzi mașini cu scaunul șoferului complet gol sau să dăm pe mâna unui soft cea mai mare parte din responsabilitatea șofatului.
În pofida acelora ce contestă, de exemplu, sistemele promovate de Tesla, care și-au demonstrat ce-i drept de mai multe ori ineficiența, mașinile autonome reprezintă viitorul – iar cu acest lucru e aproape toată lumea de acord.
E doar o chestiune de timp până când va fi ceva banal să comanzi un taxi și să vină doar mașina să te preia de la punctul de întâlnire stabilit, fără să fie niciun alt om în vehicul.
Va fi ceva absolut firesc să stai la semafor și să te uiți în stânga sau în dreapta ta și să vezi un volan gol, fără niciun șofer sau nicio șoferiță pe scaun. Așa arată viitorul, către acest lucru ne îndreptăm, dar pe măsură ce sistemele mai mult sau mai puțin autonome intră ușor în viețile noastre, rămâne o întrebare: dacă se vor produce accidente în care astfel de vehicule vor fi implicate, cine va răspunde în fața legii pentru eventualele pagube materiale sau chiar și potențiale pierderi de vieți omenești?
Ei bine, din moment ce am început deja să îmbrățișăm tehnologia în multe regiuni ale lumii, inclusiv sistemele de legi au început să fie adaptate viitorului.
Așa se face că, în Marea Britanie de exemplu, tocmai a fost publicat un plan al autorităților care reglementează condițiile în care aceste vehicule vor circula pe drumurile publice.
Potrivit documentului, vehiculele autonome sau parțial autonome, adică unde șoferul preia o parte din atribuțiile șofatului, dar nu pe toate, sunt o revoluție tehnologică aducătoare de beneficii. Britanicii se așteaptă ca din 2023 să apară pe șosele primele vehicule autonome, motiv pentru care au început deja să legifereze acest lucru.
Cine plătește în fața legii, dacă o mașină autonomă face accident
Pentru situațiile în care un astfel de vehicul s-ar face responsabil de producerea unui accident rutier, responsabili ar fi nimeni alții decât producătorii săi.
„Vehiculele autonome ar putea revoluționa transportul public și călătoriile pasagerilor, în special pentru cei care nu conduc, pot conecta mai bine comunitățile rurale și pot reduce coliziunile rutiere cauzate de eroarea umană.
Mai departe, în viitor, acestea ar putea, de exemplu, să ofere legături personalizate la cerere din orașe și sate cu opțiunile de transport public existente în apropiere. Ele ar putea oferi, de asemenea, servicii mai directe și în timp util, care să permită oamenilor să acceseze mai bine servicii vitale, cum ar fi școli și programări medicale” se arată în documentul oficial al autorităților britanice.