Amenzi de circulație fără să te mai oprească Poliția: s-a schimbat legea în România, toți șoferii trebuie să știe
În ultimele luni, s-a dezbătut de mai multe ori posibilitatea introducerii în legislația din România a unui mecanism care să faciliteze sancționarea șoferilor care nu respectă regulile de circulație, fără că aceștia să fie opriți de agenții de la Poliția Rutieră. Totul se face doar prin intermediul unor camere de supraveghere, sute sau mii de exemplare, instalate în fiecare colț al țării.
În următorii câțiva ani, traficul rutier pe drumurile publice din România va fi monitorizat printr-un sistem integrat intitulat e-SIGUR. Nu este prima oară când auzim de acest mecanism, dar legea din spatele reglementării sale tocmai a trecut de Parlament. Ideea este ca, în momentul încălcării regulilor de circulație, șoferii vor fi identificați automat și sancționați. În teorie, sancțiunile vor fi aplicate pe baza acelor informații tot de către Poliția Română. În practică, amenzile îți vor veni acasă. În prima etapă, e-SIGUR va fi format din peste 500 de camere video și 300 de radare mobile.
Un fel de Big Brother pentru traficul rutier din România
Proiectul de lege ce urmează să fie promulgat de președintele țării introduce Sistemul integrat de monitorizare a traficului rutier pe drumurile publice din România, abreviat e-SIGUR. Acesta este gândit ca un sistem complementar sistemelor inteligente de transport de interes național. Prin intermediul său, se vor procesa automat datele de monitorizare a traficului rutier și se vor putea semnaliza la Poliție următoarele lucruri:
- posibila încălcare a normelor de circulație pe drumurile publice sau posibila prezență în trafic a unor vehicule supuse confiscării, căutate potrivit legii, sau care pot fi utilizate ca probă într-o procedură judiciară;
- posibila prezență în trafic a unor vehicule care circulă fără achitarea tarifului de utilizare și a tarifului de trecere pe rețeaua de drumuri.
În ceea ce privește încălcările legislației în vigoare, sistemul va încălcarea următoarelor aspecte din Codul Rutier:
- limita maximă admisă de viteză pentru categoria de vehicul pe un anumit sector de drum;
- interdicţia sau restricţia de a conduce un vehicul pe o bandă a sensului de deplasare;
- semnificaţia culorii roşii a semaforului;
- interdicția de a conduce pe drumurile publice un vehicul a cărui înmatriculare este suspendată;
- trecerea la nivel cu calea ferată;
- interdicția de a adopta un comportament agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice.
Locația camerelor va fi publică și disponibilă pe site-ul propriu de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere. Noua lege definește și înlocuirea procesului verbal de constatare tradițional cu unul în format electronic, realizat cu ajutorul e-SIGUR, sub semnătură electronică calificată. „Astfel, semnătură electronică calificată ataşată unui înscris în format electronic pentru care forma scrisă este cerută de lege ad validitatem îndeplineşte aceeaşi funcţie întocmai semnăturii olografe pe înscrisul imprimat pe suport hârtie şi, în plus, aduce garanţii suplimentare, de unicitate, identitate, securitate, integritate, neputând fi repudiată de autorul său”. Sistemul e-SIGUR va fi operațional în termen de 24 de luni.