Cum au eșuat YouTube și alte platforme în a opri propaganda chinezilor pe internet: cazul genocidului anti-uiguri

Cum au eșuat YouTube și alte platforme în a opri propaganda chinezilor pe internet: cazul genocidului anti-uiguri

Mai multe clipuri de propagandă chineză circulă la liber pe internet și YouTube, iar giganții din social media nu dau semne că ar putea stopa acest lucru.

O analiză Washington Post arată cum mii de clipuri de propagandă chineză pentru mușamalizarea genocidului anti-uiguri circulă pe rețelele de socializare. Internetul e acaparat, încet, dar sigur, și de mesajele pe care Guvernul chinez le-ar vrea răspândite în spațiul public și mai ales în Occident.

E adevărat că aceste filmări nu sunt asumate direct de guvernul chinez, dar îți sare imediat în ochi faptul că, intenționat sau nu, contrazic realitatea din teren.

În centrul atenției e provincia Xinjiang, unde milioane de membri ai comunității musulmane uigure au fost deportați, închiși, torturați și uciși într-o campanie denunțată de presa occidentală. YouTube și alte platforme de socializare nu dau semne că ar înțelege gravitatea fenomenului.

YouTube și alții, impasibili în fața propagandei chineze

Unul dintre clipuri e intitulat „Suntem foarte liberi” și e filmat în provincia Xinjiang din nord-vestul Chinei. „Suntem foarte liberi acum”, este un altul. „Suntem foarte, foarte liberi aici”, spune un al treilea.

Acestea și alte mii de alte clipuri fac parte dintr-o campanie a statului chinez de mușamalizare a genocidului cultural contra uigurilor comis de regimul președintelui Xi Jinping. Oricât de stângace pot părea de la depărtare aceste demersuri, ele tot înfiorătoare rămân – și constituie în continuare o amenințare pentru cei expuși celui mai mare pericol, scriu jurnaliștii americani.

The New York Times și ProPublica au dezvăluit această operațiune a guvernului de influențare într-o investigație publicată săptămâna trecută, care a depistat peste 3.000 de clipuri distincte infiltrate pe site-uri americane precum YouTube și Twitter.

Neputință sau rea-voință?

În China, guvernul a reușit să manipuleze opinia publică prin echivalentul digital al forței brute: producție amplă și rapidă de conținuturi urmată de promovarea amplă și rapidă a acestora pe canalele interne.

Acum regimul acționează și dincolo de granițe, postând clipurile pe YouTube, amplificându-le pe Twitter printr-o rețea de conturi conectate și diseminându-le și mai departe cu ajutorul oficialilor chinezi, al presei de stat și al altor personaje naționaliste cu numeroși abonați.

Absența etichetării, spontaneitatea mimată și simpla cantitate a mostrelor unice de conținut creează dificultăți platformelor dispuse să eradicheze manipularea – YouTube a declarat că clipurile nu-i violează regulamentul, potrivit G4Media, care citează traducerea Rador.

China face tot posibilul pentru a-și ține expatriații și studenții din străinătate legați în continuare de aparatul ei de cenzură, prin intermediul unor servicii media sociale controlate precum WeChat.