UE vrea să interzică reclamele politice care vizează etnia sau religia oamenilor: cum va afecta sectorul politic

UE vrea să interzică reclamele politice care vizează etnia sau religia oamenilor: cum va afecta sectorul politic

Comisia Europeană, ramura executivă a Uniunii Europene, a propus interzicerea anumitor tipuri de reclame politice direcționate care utilizează date personale sensibile, inclusiv originea etnică, religia, starea de sănătate sau orientarea sexuală, cu excepția cazului în care utilizatorii își dau consimțământul explicit.

Dacă regulile vor intra în vigoare, agențiile de publicitate ar trebui să ofere detalii clare cu privire la criteriile pe care le folosesc pentru direcționare, precum și „instrumentele sau metodele de amplificare” pe care le folosesc.

Anumite reclame politice ar putea fi interzise

Fiecare reclamă ar trebui, de asemenea, să fie mai transparentă în ceea ce privește afișarea numelui persoanei sau organizației care a plătit pentru ea, precum și cheltuielile, de unde au venit banii și conexiunea anunțului cu alegerile politice sau un referendum.

CE speră că aceste măsuri vor contribui la protejarea integrității alegerilor, în mare parte prin îngreunarea campaniilor de a viza și induce în eroare grupurile marginalizate.

Oamenii ar trebui să poată spune cu ușurință când văd o reclamă politică plătită, fie online, fie offline, și să ia parte la discuții politice fără a fi afectați de interferențe, manipulare sau dezinformare. Cel puțin, asta vrea Comisia Europeană. Rămâne de văzut de când și cum se va pune în aplicare.

Vicepreședintele pentru Valori și Transparență, Vera Jourová a spus: „Alegerile nu trebuie să fie o competiție de metode opace și netransparente. Oamenii trebuie să știe de ce văd un anunț, cine a plătit pentru el, cât de mult, ce criterii de micro-targeting au fost folosite. Noile tehnologii ar trebui să fie instrumente de emancipare, nu de manipulare. Această propunere ambițioasă va aduce un nivel fără precedent de transparență campaniilor politice și va limita tehnicile de țintire opace”.

De asemenea, Comisarul pentru Justiție, Didier Reynders, a declarat: „Alegerile corecte și transparente sunt o parte integrantă a unei societăți vibrante și funcționale. De aceea, trebuie să sprijinim participarea incluzivă și egală la alegerile pentru Parlamentul European din 2024 și la alegerile municipale din întreaga UE. Prin propunerea privind publicitatea politică, asigurăm utilizarea datelor cu caracter personal în contextul țintirii politice, protejând procesul democratic. Împreună, facem progrese în munca noastră comună pentru democrație”.

Citește și: