Tehnologia care îți citește gândurile: știe de cine te-ai îndrăgostit, chiar înainte să-ți dai seama

de: Ozana Mazilu
08 06. 2021

Un nou sistem bazat pe o interfață creier-computer, instruit pentru a prelua activitatea neuronală a creierului atunci când vede fața unei persoane noi, este suficient de sofisticat pentru a prezice de cine vei fi și nu vei fi atras. Tehnologia va ști acest lucru chiar înainte să știi tu însuți asta.

Astfel, prin potrivirea tiparelor neuronale cu datele existente ale unor participanți, algoritmul poate prezice dacă utilizatorii vor găsi fețe specifice atractive. Acest lucru se poate întâmpla chiar înainte ca utilizatorul să le vadă, potrivit cercetărilor prezentate la o conferință recentă.

Sună ca un algoritm impresionant care lucrează ca un instrument de cercetare în neuroștiință, dar sugerează și o lume de coșmar a publicității personalizate bazată pe activitatea ta neuronală.

Tehnologia prezice de cine te vei îndrăgosti

Cercetătorii de la Universitatea din Copenhaga din spatele studiului au declarat într-un comunicat de presă că tehnologia lor ar putea crea o listă asemănătoare Netflix de recomandări generate algoritmic sau reclame direcționate bazate pe date neuronale. Dacă este specific sau nu pentru fețe rămâne de stabilit, dar cercetătorii sugerează că au descoperit o semnătură neuronală pentru exprimarea preferințelor în general, dincolo de atracția interpersonală.

„Prin compararea activității cerebrale a celorlalți, am găsit acum posibil, de asemenea, să prezicem fețele pe care fiecare participant le-ar găsi atrăgătoare înainte de a le vedea”, a declarat, în comunicatul de presă, omul de știință al Universității din Copenhaga și autorul principal al studiului. „În acest fel, putem face recomandări de încredere pentru utilizatori – la fel cum serviciile de streaming sugerează noi filme sau seriale bazate pe istoricul utilizatorilor”.

În anumite privințe, tehnologia poate fi capabilă să intre în mintea utilizatorilor și să-și analizeze preferințele într-un mod mai autentic decât ceea ce ar oferi fiecare utilizator într-un sondaj sau interviu.

„Din cauza normelor sociale sau a altor factori, utilizatorii pot să nu-și dezvăluie preferințele reale în online”, a spus coautorul studiului Michiel Spapé în comunicat. „Prin urmare, comportamentul explicit poate fi părtinitor. Semnalele cerebrale pe care le-am investigat au fost preluate foarte devreme după vizionare, deci sunt mai mult legate de impresiile imediate decât de un comportament atent considerat”.