Ai ce cumpăra, dar n-ai unde să încarci: de ce are UE o problemă cu stațiile de încărcare a mașinilor electrice

Ai ce cumpăra, dar n-ai unde să încarci: de ce are UE o problemă cu stațiile de încărcare a mașinilor electrice

Uniunea Europeană s-a angajat să investească în infrastructura de încărcare a mașinilor electrice. Curtea de Conturi atrage atenția că nu prea s-a făcut nimic.

Curtea de Conturi Europeană atrage atenția că statele membre nu prea fac mare lucru din promisiunile făcute. Uniunea Europeană s-a angajat să aibă 1 milion de puncte de încărcare a mașinilor electrice până în 2025. Cu alte cuvinte, statele-membre să contribuie fiecare, după posibilități.

Doar că blocul comunitar e departe de această țintă, arată un raport al Curții Europene de Conturi (ECA).

UE se mișcă lent cu stațiile de încărcare a mașinilor electrice

ECA a analizat modul în care Comisia Europeană sprijină statele membre în extinderea infrastructurii de încărcare precum şi modul în care gestionează finanţarea europeană. S-au făcut câteva progrese, dar ele sunt totuși mici.

Există, spre exemplu, un standard comun al UE privind prizele de alimentare pentru încărcarea vehiculelor electrice şi îmbunătăţirea accesului la diferite reţele de încărcare. Doar că nu-i destul. Continuă să existe obstacole care afectează circulaţia vehiculelor electrice pe teritoriul UE, arată raportul.

Curtea a constatat că disponibilitatea staţiilor de încărcare publice variază considerabil de la o ţară la alta, că sistemele de plată nu sunt armonizate şi că lipsesc informaţii în timp real pentru utilizatori.

Cota de piața a electricelor crește, dar degeaba

În 2020, deşi per ansamblu s-a înregistrat o scădere a numărului de înmatriculări de autoturisme noi, ca urmare a pandemiei de COVID-19, cota de piaţă a vehiculelor electrice şi a celor hibride reîncărcabile a crescut semnificativ. Reţelele de încărcare nu se dezvoltă însă în acelaşi ritm.

„Anul trecut, unul din zece autoturisme vândute în UE a fost un vehicul electric cu sursă de alimentare externă, dar infrastructura de încărcare nu este accesibilă în aceeaşi măsură peste tot în UE. Comisia ar trebui să depună mai multe eforturi pentru a sprijini o reţea care să acopere întreaga UE şi pentru a se asigura că fondurile sunt direcţionate acolo unde este cea mai mare nevoie de ele”, a declarat Ladislav Balko, membrul Curţii de Conturi Europene responsabil de raport.

În baza Pactului verde european anunţat în decembrie 2019, UE urmăreşte în prezent să reducă cu 90%, până în 2050, emisiile de gaze cu efect de seră generate de transporturi, comparativ cu nivelurile din 1990. Transporturile generează aproximativ un sfert din totalul emisiilor de gaze cu efect de seră din UE, în principal (72%) prin intermediul transportului rutier.

Numărul de staţii de încărcare în cele 27 de state membre ale UE şi Marea Britanie a crescut cu aproximativ 36.000 pe an de la aproximativ 34.000 în 2014 ajungând în luna septembrie 2020 până la 250.000. 

Ținta ar fi ca până-n 2025 să ajungă la un milion, dar în ritmul actual, șansele să se ajungă acolo sunt slabe. Pentru a recupera decalajul, arată raportul, ar fi nevoie de 150.000 de noi puncte de încărcare în fiecare an, adică aproape 3.000 în fiecare săptămână. Ceea ce e cam imposibil la ora actuală.

DĂ PLAY ȘI FII MAI INFORMAT DECÂT PRIETENII TĂI
Citește și: