Sistemul de învățământ e la pământ: analfabetismul funcțional e la ordinea zilei

Sistemul de învățământ e la pământ: analfabetismul funcțional e la ordinea zilei

Odată cu intrarea în vacanță, tot mai mulți specialiști în științe ale educației fac o ecografie dezastruoasă a sistemului de învățământ din țara noastră.

Experții susțin că elevii, deși aparent au note bune în catalog, nu au acumulat cunoștințele necesare în anii de studiu.

În anul pandemiei, relația profesor-elev a avut cel mai mult de suferit, odată cu intrarea școlii în online.

Cifrele arată sumbru

Din păcate, cifrele vorbesc cel mai bine despre degradarea sistemului nostru de educație.

Practic, doar 28% din absolvenții participanți la Bacalaureat au obținut medii de cel puțin 8,50, iar statisticile și studiile arată că 40% din absolvenți sunt analfabeți funcțional. Elevii știu să citească, dar nu înțeleg ceea ce lecturează, așa s-ar defini, pe scurt, analfabetismul funcțional atât de prezent printre tinerii noștri.

În anul pandemiei, numărul elevilor cu medii peste 8,50 a crescut cu peste 150.000, situație care stârnește îngrijorarea. Deși, la prima vedere, ar putea părea că școala online a adus numai avantaje procedeului educațional, în realitate vorbim despre note care nu sunt deloc corelate cu nivelul de informații pe care elevii îl stăpânesc.

Aceștia sunt notați superficial și cantitativ, atrag atenția experții în Educație, care pun o parte din vină și în seama profesorilor, mulți dintre ei ajunși, la rândul lor la catedră în urma unor examene promovate cu note foarte mici.

Cel mai bine sunt evidențiate golurile din sistemul nostru de învățământ atunci când elevii ajung să susțină examene de evaluare la nivel internațional.

La testele PISA din 2019, țara noastră a reușit performanța amară de a înregistra cele mai slabe rezultate din ultimii 15 ani. Mai exact, Romania ocupa un rușinos loc 47 din 79 în clasamentul care indica nivelul de pregătire al elevilor la matematică, științe și citire.

Din nefericire, testele PISA din 2019 ne arată că, încă de dinainte de izbucnirea actualei pandemii, deci înainte de a se implementa școala online, elevii noștri se confruntau cu analfabetism funcțional.

Citește și: