Scumpirile despre care nimeni nu vorbește. Unde a mai făcut pandemia ravagii la prețuri
Pe lângă scumpirile în lanț apărute la combustibili, pandemia și-a pus amprenta și asupra prețurilor din sectorul transportului maritim de marfă.
Cele mai recente analize arată că preţurile la containerele maritime au atins un nivel record.
„Există un deficit uriaş de containere goale, care sunt în locul nepotrivit, sunt blocate în porturi şi nu în Asia, unde să fie gata pentru a fi încărcate”, atrage atenția Alan Murphy, preşedintele firmei de consultanţă Sea Intelligence.
„Practic rămânem fără nave şi containere goale”, adăugat Murphy.
Indicele Freightos Baltic Index (FBX), un indicator de referinţă cu privire la costul transportului unui container de marfă pe marile rute de shipping s-a triplat în anul pandemic. Acesta a ajuns la aproape 7.000 de dolari, pentru o călătorie din China către coasta de vest a Statelor Unite ale Americii.
Același lucru se întâmplă și în Europa. Aici, o călătorie a depășit 10.000 de dolari, comparativ cu doar 1.600 de dolari, valoarea de referință pentru aceeași perioadă a anului trecut.
Situația fără precedent a agravat ceea ce se întâmplă în ultimul deceniu
Potrivit declarațiilor președintelui firmei de consultanţă Sea Intelligence, această situație fără precedent a agravat ceea ce întâmplă, în fapt, de 10 ani.
„Companiile au pierdut bani de fiecare dată când au transportat un container”, atrage atenția specialistul, din cauza că sectorul a fost supracapacitat.
Pandemia a reprezentat o mare provocare pentru industrie și a dus la „o scădere fără precedent a cererii”, a spus Didier Rabattu, de la Lombard Odier Investment Managers.
Dar acest lucru nu a ținut cont de tendințele consumatorilor americani și europeni care, în timpul blocării, au încetat să mai cheltuiască în restaurante și teatre sau să plece în vacanță și, în schimb, și-au folosit banii pentru a cumpăra bunuri materiale, multe dintre ele importate din Asia.
„Imaginați-vă câte televizoare puteți cumpăra dacă nu mergeți la schi o săptămână cu patru persoane?” a declarat Paul Tourret, directorul Institutului Superior de Economie Maritimă din Franța (ISEMAR).
Aceasta este explicația pentru care s-a ajuns în această situație inedită și tristă pentru acest domeniu de activitate.
Experții speră, totuși, că pe măsură ce economiile se redeschid, iar oamenii au din nou ocazia de a-și diversifica activitățile zilnice, transportul de marfă maritim va reveni la nivelul de dinainte de criza sanitară.