Schimbarea majoră de la ANAF care ajută enorm românii în interacțiunea cu statul
Agenția Națională de Administrare Fiscală vine cu vești bune pentru companiile din țaranoastră. Începând de la 1 aprilie, contribuabilii se vor putea înscrie în sistemul One Stop Shop – OSS (Regim special de TVA).
Înscrierea se va efectua electronic, pe site-ul oficial al instutitiei, anaf.ro.
Care sunt beneficiile companiilor care se vor înregistra în sistemul One Stop Shop – OSS
Sistemul OOS propus de ANAF facilitează companiilor declararea electronică şi plata taxei pe valoarea adăugată (TVA) aferentă anumitor categorii de bunuri şi servicii B2C (Business-to-Consumer).
Concret, sistemul OOS oferă oportunitatea ca respectivele companii să nu se mai înregistreze şi să declare TVA în fiecare dintre statele membre UE în care datorează TVA, dar să beneficieze de servicii electronice pentru îndeplinirea acestor obligaţii prin intermediul Statului Membru de Identificare.
În practică, o persoană impozabilă care este înregistrată în regimul special de TVA OSS într-un stat membru UE (statul membru de identificare) va transmite electronic declaraţii de TVA OSS în care sunt detaliate livrările care pot fi declarate în sistemul respectiv OSS împreună cu TVA datorată.
Declaraţia TVA este transmisă trimestrial în schema UE şi schemă non-UE şi lunar în schemă de import. Aceste declaraţii de TVA OSS sunt apoi transmise de către statul membru de identificare către statele membre de consum corespunzătoare printr-o reţea de comunicaţii securizată.
Ulterior, statul membru de identificare efectuează și transferul către statul membru de consum a plății TVA cuvenite, încasată de la contribuabil.
Facilitatea e opțională și nu înlocuiește declaraţia de TVA privitoare la obligațiile interne
Utilizarea acestui sistem NU este obligatorie pentru contribuabili. Vorbim despre o facilitate opțională.
De asemenea, Declaraţia de TVA OSS nu înlocuieşte declaraţia de TVA pe care o persoană impozabilă trebuie să o depună în temeiul obligaţiilor sale interne de TVA.
Conceptul de administrare fiscală implementat de la 1 ianuarie 2015 prin schema Mini One Stop Shop este extins prin One Stop Shop. Acesta va acoperi trei scheme speciale puse la dispoziţia contribuabililor.
Schema non-UE pentru furnizarea de servicii electronice, de telecomunicaţii, de radiodifuziune sau televiziune de către persoane impozabile nestabilite în UE va fi extinsă pentru toate tipurile de servicii transfrontaliere către consumatori finali din UE (B2C).
Schema UE pentru furnizarea intracomunitară de servicii electronice, de telecomunicaţii, de radiodifuziune sau televiziune va fi extinsă pentru toate tipurile de servicii intracomunitare business-to-consumer (de la persoana impozabilă către consumatori finali), pentru livrări de bunuri interne prin intermediul interfeţelor electronice şi pentru vânzări intracomunitare de bunuri, la distanţă.
Schema nouă de import pentru vânzările la distanţă de bunuri importate din state şi teritorii terţe către consumatori din UE până la valoarea de 150 euro. Modificarea faţă de sistemul actual de import vizează faptul că vânzătorul va colecta TVA la vânzarea către consumatorii UE şi va declara şi plăti TVA către statul membru de identificare din cadrul OSS. Aceste bunuri vor beneficia de scutire de TVA la import, facilitându-se interfaţa cu sistemul vamal.