Pregătește Facebook „marea schimbare”? Mesajul intern care ar arăta intențiile gigantului
O vorbă care se potrivește perfect în era digitală spune așa: ”dacă e gratis, înseamnă că tu ești produsul”. Se aplică, evident, la marile companii din tehnologie precum Facebook, Google și Apple.
Facebook a pusă de multe ori la colț din cauza practicilor de confidențialitate. Gigantul a trecut prin câteva scandaluri, dar de fiecare dată a căzut în picioare și a continuat să-și vadă nestingherit de treabă în timp ce tranzacționa pe multe sute de miliarde de dolari datele utilizatorilor.
N-a ajutat nici măcar demersul de acum ceva vreme – când mulți defilau cu hashtag-ul #deleteFacebook. Un hashtag care era rostogolit, te-ai prins, tot pe Facebook. Confruntată cu critici, compania lui Mark Zuckerberg mai simte nevoie câteodată să transmită că nu e indiferentă.
Un memo intern ajuns (?) în presa americană arată că Facebook s-ar pregăti de o mare schimbare, una care, teoretic, ar trebui să aducă mai multă grijă față de datele utilizatorilor. Mesajul e semnat de vicepreședintele Facebook – Andrew Bosworth.
Ce e ”marea schimbare” de la Facebook?
În mesajul intern, vicepreședintele companiei le transmite angajaților că urmează niște schimbări și că modul de funcționare din prezent nu se mai pretează intereselor utilizatorilor. Acolo, Bosworth le vorbește angajaților despre “The Big Shift” și le cere să pună pe primul plan confidențialitatea datelor utilizatorilor, chiar dacă acest lucru poate însemna o experiență mai puțin plăcută pentru ei.
Reprezentantul companiei arată că așteptările publicului sunt altele și că e nevoie de o schimbare. Pe scurt, el susține că Facebook ar trebuie să fie percepută drept platforma care nu colectează, nu folosește și nu stochează datele utilizatorilor. Mesajul integral poate fi citit AICI.
Joc de imagine?
Important de precizat că acest mesaj intern a fost trimis după un an în care Facebook a părut că nu mai poate ieși din corzi. Multe instituții de reglementare din SUA sunt cu ochii pe compania lui Zuckerberg și au ridicat câteva probleme în instanță. Oamenii dau impresia că nu mai au deloc încredere în rețelele de socializare, deși timpul petrecul acolo a crescut enorm în pandemie.
De asemenea, șeful Facebook a fost chemat să dea explicații în Congresul american de mai multe ori.
Doar că acest pas în spate al gigantului trebuie clar privit cu scepticism și luat cu un pumn de sare. S-ar putea să fie doar un joc de imagine. Facebook n-ar fi ajuns acolo unde e acum dacă n-ar fi existat datele utilizatorilor, tranzacționate mai mult sau mai puțin la vedere. Rețeaua continută să fie un spațiu gratuit. Dacă nu plătești nimic, atunci s-ar putea ca tu să fii produsul, după cum spuneam.
Nu e retragere, e eschivă. Iar Mark Zuckerberg a demonstrat în repetate rânduri că se pricepe să jongleze cu așteptările tuturor. Poate face un pas în spate doar pentru a face doi în față.