07 mai 2021 | 16:22

Mii de oameni, rămași fără locuri de muncă: țara în care trecerea la mașini electrice vine cu costuri mari

ACTUALITATE
Mii de oameni, rămași fără locuri de muncă: țara în care trecerea la mașini electrice vine cu costuri mari

Industria auto e în proces de tranziție către mașinile electrice. În Germania, cea mai mare piață europeană, acest proces nu vine fără costuri.

Mii de oameni vor române fără locuri de muncă în Germania din cauza tranziției spre mașini electrice. Institutul IFO arată că acest proces afectează mulți oameni din industrie, de care nu va mai fi nevoie după ce majoritatea vehiculelor produse vor fi electrice.

Guvernele pun presiune pe producătorii auto să renunțe la modelele clasice pe benzină și motorină și să vină pe piață cu modele mult mai prietenoase cu mediul. Dar asta înseamnă, de fapt, că mulți oameni din industrie sau care lucrează în domenii conexe își vor pierde slujbele.

Germania: trecerea la mașini electrice lasă mii de oameni pe drumuri

Germania are planuri mari: vrea ca, până în 2030, în țară să fie înmatriculate între 7 și 10 milioane de mașini electrice. Producătorii mari de acolo au deja în portofoliu mai multe modele de acest fel, iar planurile pentru electrificarea altor mărci sunt accelerate.

Institutul IFO arată, însă, că renunțarea la mașini pe benzină și motorină și trecerea la electrice va afecta mii de joburi în următorii ani. Datele arată că, până la finalul acestei decade, 75.000 de muncitori germani din sectorul auto se vor pensiona. Dar trecerea la modele electrice va afecta, până-n 2025, nu mai puțin de 178.000 de salariați.

E vorba de cei care lucrează în domenii de care depind în mod direct producțiile de motoare pe benzină și motorină. Mare parte din ei lucrează pentru producători mari, alții provind de la companii care furnizează diverse piese pentru producția mașinilor clasice.

De remarcat că o astfel de situație din Germania afectează în mod direct România. În țara noastră sunt multe fabrici care lucrează exclusiv pentru industria auto din prima economie a lumii. Pe linie directă, și angajații din România vor fi afectați. Dacă firmele pentru care lucrează rămân fără cereri, atunci nu mai au nevoie de același număr de salariați.

De la nivelul Bruxellesului, tranziția către electrice e încurajată, dar specialiștii susțin că e nevoie de planuri și pentru cei care vor rămâne fără un loc de muncă. Comisia Europeană vrea ca, până în 2030, pe străzi să fie cel puțin 30 de milioane de autovehicule electrice înmatriculate.

E o tranziție care presupune costuri. Și nu doar cele referitoare la investiții. Factorul uman, salariatul, e de asemenea afectat.