Milioane de români, buni de plată: totul pornește de la polița RCA
Sunt mașini care încă circulă, și șoferii ar trebui să aibă o poliță RCA, și sunt mașini nefolosite. Pentru acestea din urmă va trebui plătită polița RCA sau mașinile respective ar trebui să fie radiate.
Datele arată că sunt aproximativ două milioane de români cu mașini înmatriculate, dar care nu mai circulă pe drumurile publice. În schimb, sunt parcate, abandonate pe undeva. Chiar și pentru acestea proprietarii ar trebui să plătească RCA, conform unei decizii a Curții Europene de Justiție.
Decizia, pe scurt, e că toate vehiculele înmatriculate pe teritoriul Uniunii Europene trebuie să aibă RCA până în momentul în care sunt radiate. Mai mult, decizia CJUE exclude și posibilitatea suspendării RCA, instrument prezent în legislația din România și destul de des folosit în ultima perioadă.
În România, conform estimărilor, ponderea mașinilor asigurate în totalul vehiculelor înmatriculate este sub nivelul impus de UE, adică 85%. Aceasta e influențată direct de mașinile nefolosite, încă înmatriculate, dar neasigurate.
Câte mașini sunt neasigurate cu poliță RCA
La nivelul parcului auto compus din autoturisme, între 700 și 1,7 milioane sunt fără RCA. Înmatriculate sunt circa 7,2 milioane de autoturisme, după cum notează Economica. Asta poate duce la câteva zeci de mii de accidente neacoperite de RCA.
Pe lângă decontarea directă, e posibil să vedem alte schimbări semnificative la RCA în 2021. Până atunci, Economica notează că s-a ajuns în această situație și din cauză că din piața RCA au ieșit majoritatea societăților de asigurare. Firmele de asigurare acuză service-urile că umflă prea mult tarifele și cer ca legea să limiteze prețul orei de manoperă, având șanse foarte mari să obțină curând această limitare.
Deocamdată, City Insurance și Euroins au circa 5 milioane de vehicule asigurate, dar și sunt societățile care înregistrează cele mai mari întârzieri la plata daunelor. Anual sunt instrumentate cel puțin 500.000 de dosare de daună pe RCA, ceea ce reprezintă un număr ridicat. Circa 7% din totalul vehiculelor asigurate comit o daună cel puțin o dată pe an. Procentul e însă mai mic în cazul automobilelor private, unde la 2 – 3%.