Marea „curățenie” de la Apple: când vin actualizările de care Facebook se sperie

Marea curățenie de la Apple: când vin actualizările de care Facebook se sperie

Apple se pregătește să vină cu noul update iOS 14.5 și, între altele, e o veste proastă pentru Facebook.

Apple a promis că va face curățenie în rândul aplicațiilor pe care le acceptă în magazinul său și, mai important de atât, le va impune reguli nou de confidențialitate. iOS 14.5, noul update pregătit de gigantul din Cupertino, are mai multe funcții. Dar cea mai importantă dintre ele se numește ATT – adică App Tracking Transparency.

E cea de care Facebook s-a speriat pentru că, sub o formă sau alta, va reduce profitabilitatea campaniilor de marketing, realizate pe baza datelor culese din comportamentul utilizatorilor.

Apple pregătește ”curățenia” care sperie Facebook

Apple se pregătește să implementeze noua politică de confidențialitate săptămâna viitoare. Toate funcțiile noi se regăsesc în noua versiune iOS 14.5.

Despre noile reguli impuse de Apple, care sunt gândite teoretic în favoarea utilizatorilor, am scris AICI. Pe scurt, mecanismul e unul simplu și are legătură cu reclamele personalizate. Apple nu le va mai permite aplicațiilor să aibă acces la datele tale personale decât dacă tu îți dai acordul pentru așa ceva.

Funcția de tracking, așadar, va funcționa doar dacă tu ai menționat explicit așa ceva.

Cum se aplică, concret, noile reguli

În momentul în care utilizatorii iPhone vor trece la versiunea iOS 14.5, în momentul în care vor deschide o aplicație vor vedea o fereastră nouă. Se va întâmpla atunci când aplicația va declanșa mecanismul cunoscut sub numele de Identifier for Advertisers.

În fereastra respectivă vei fi întrebat dacă ești de acord cu opțiunea de tracking. Îți permite, practic, să optezi pentru o variantă sau alta. Dacă ai răspuns negativ, atunci aplicația nu va avea acces la datele tale și nu-ți va putea studia comportamentul. Nu va putea colecta nimic despre tine.

Nu va putea colecta, de fapt, datele care sunt esențiale pentru o campanie de marketing derulată pe Facebook, Instagram, TikTok sau altă platformă care trăiește din așa ceva. De aici și nemulțumirile create în piață de noul update Apple.

Americanii se declară pregătiți să elimine orice aplicație care nu respectă noile reguli.

E de precizat că iOS 14.5 vine și cu alte funcții: un emoji gândit special pentru cei care s-au vaccinat, o funcție care-ți permite să deblochezi repede telefonul chiar dacă porți o mască și noi voci pentru Siri.

Lovitură fix în fabrica de bani

Efectul direct e unul negativ pentru Facebook. Asta pentru că rețeaua de socializare se folosește de datele personale adunate de diverse aplicații pentru a afla totul despre utilizatorii săi. În acest fel, le poate oferi reclame țintite și bine targetate, reclame de pe urma cărora încasează bani de la companii.

În cazul giganților digitali ca Facebook, modelul de business e simplu: monetizează de pe urma datelor utilizatorilor, pe care le tranzacționează, mai mult sau mai puțin la vedere. Nu doar compania lui Mark Zuckerberg face asta, ci și alți giganții din această zonă precum Google, Amazon sau chinezii de la ByteDance care dețin TikTok.

Doar că Facebook e în prim-plan pentru că are un număr mare de utilizatori și a captat atenția cu mai multe scandaluri nedorite. Pentru că discuțiile în jurul datelor personale sunt aprinse în spațiul public, Apple a decis să schimbe lucrurile.

„Noile reguli pentru iOS 14 al Apple vor avea un impact negativ asupra multor întreprinderi mici care se luptă să rămână pe linia de plutire într-un internet gratuit, pe care ne bazăm cu toții mai mult decât oricând”, spunea recent Dan Levy, vicepreședinte Facebook pe partea de ads.

Și alte aplicații vor avea de suferit

Nu doar Facebook e sub presiune, ci și Instagram, o altă aplicație pe care circulă o serie de reclame țintite. Odată cu modificările aduse de Apple, publicitarii nu mai pot măsura succesul campaniilor lor de pe rețelele de socializare – în cazul celor cu iPhone, care nu-și dau consimțământul să fie urmăriți, nu mai poate fi cunoscut numărul celor care văd sau deschid o reclamă.

Impactul asupra afacerilor Facebook, care a avut anul trecut venituri de 86 de miliarde de dolari, poate fi semnificativ. Analiștii estimează că veniturile Facebook vor fi lovite în al doilea trimestru și că declinul ar putea fi de aproximativ 7 procente, scrie WSJ.

Peste tot acest tablou mai plutește și riscul unei reglementări mai dure din partea organismelor și instituțiilor cu atribuții în domeniu. Facebook a trecut, e adevărat, prin multe scandaluri și a reușit să stea în picioare. Doar că asta nu poate dura la infinit.

Datele arată că mai bine de 85.000 de aplicații care se regăsesc în magazinul Apple au instalate codul care permite Facebook să vadă ce fac utilizatorii în acele aplicații, ce caută, ce cumpără și ce interese au. În lume sunt active undeva la un miliard de telefoane iPhone.

E lesne de ce Facebook și alți giganți care trăiesc din reclame tremură din cauza noilor politici de confidențialitate introduse de compania lui Tim Cook.

Aproximativ 3,3 miliarde de oameni din toată lumea folosesc cel puțin una dintre aplicațiile deținute de Mark Zuckerberg: Facebook, WhatsApp sau Instagram.

DĂ PLAY ȘI FII MAI INFORMAT DECÂT PRIETENII TĂI
Citește și: