Învățătorii și profesorii din România, ”loviți” la buzunare: de ce vor fi plătiți în funcție de performanță
Ministrul Educației vrea să aducă școală românească în secolul 21, începând cu stimularea performanței în rândul profesorilor prin bani mai mulți.
Cadrele didactice din România au posibilitatea să vadă bani mai mulți la salariu dacă elevii lor vor face performanță, un concept care ar fi trebuit implementat de 30 de ani în țara noastră. Acest proiect a fost detaliat de curând de către Ministerul Educației și nu va afecta negativ salariile profesorilor sau învățătorilor, doar într-un mod pozitiv, unde va fi cazul.
Practic, ministrul Sorin Cîmpeanu a făcut referință la ideea introducerii ”componentei salariale de motivare”, în funcție de performanță. Particularitățile acestui nou mecanism de stimulare economică sunt detaliate în Programul Național de Redresare și Reziliență. „Există merite deosebite care trebuie recunoscute şi trebuie să existe şi motivaţie”, a spus Cîmpeanu.
Referințele la aceste inițiative au fost făcute la finalul ședinței de guvern de ieri, când ministrul a fost întrebat de opinia sa vizavi de nemulțumirile cadrelor didactice legate de amânarea majorărilor salariale. „Cadrele didactice din România merită cu siguranţă un regim motivant de salarizare”, a răspuns atunci ministrul Educației. „Există posibilitatea, o să discutăm cu miniştrii de resort şi cu premierul, să introducem, poate, o componentă salarială de motivare, în funcţie de performanţă, prin Programul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, spre exemplu”, a adăugat oficialul.
În contextul scăderii semnificative a natalității din România, ministrul a atras însă atenția asupra unui detaliu mai puțin luat în calcul în buletinele de știri. El a explicat că în costul standard per elev componenta destinată salariilor s-a dublat în ultimii patru ani, din 2016 până în 2020, de la 3.024 de lei la 6.111 lei. Cu alte cuvinte, sunt oameni care câștigă aceiași bani pe jumătate din elevi sau de două ori mai mulți pe interacțiunea cu același număr de elevi.
Este important de reținut că ministrul nu a criticat în niciun moment performanța învățătorilor și profesorilor în pandemie. „Profesorii din România au făcut faţă cât se poate de bine, în condiţiile în care sisteme de educaţie recunoscute ca fiind mai avansate ca cel din România au avut dificultăţi în a convinge cadrele didactice să se implice în predarea online fără echipamente, fără o instruire specifică. În România cadrele didactice au făcut eforturi fiecare cum s-a priceput mai bine pentru ca procesul de învăţământ să continue. Deci, există merite deosebite care trebuie recunoscute şi trebuie să existe şi motivaţie”, a adăugat Sorin Cîmpeanu.