Guvernul pregătește legi mai dure pentru Black Friday: cum vrea să se asigure că nu mai iei țeapă cu reducerile

Guvernul pregătește legi mai dure pentru Black Friday: cum vrea să se asigure că nu mai iei țeapă cu reducerile

Guvernul se pregătește să vină cu o legislație care să asigure transparența și corectitudinea atunci când vine vorba de reduceri. Un proiect gândit parcă pentru Black Friday.

Guvernul pregătește o legislație mai dură în privința reducerilor afișate de comercianți și amenzi mai aspre pentru cei care se abat de la reguli. E vorba de un proiect pe care Guvernul trebuie să și-l asume, deși lucrurile nu vor fi făcute chiar pe repede înainte.

Asta pentru că va mai dura ceva.

Noile reglementări vor intra în vigoare chiar anul acesta, începând cu 28 noiembrie 2021, dar vor fi aplicate efectiv ȋncepând cu 28 mai 2022, scrie profit.ro.

Legi mai dure în așteptarea Black Friday

Comercianții trebuie să se asigure, între altele, că orice anunț de reducere a prețului unui produs va trebui să indice clar și prețul aplicat anterior de comerciant. Ca să vezi, într-adevăr, dacă e vorba de o reducere reală sau de o țeapă, de fapt.

E nevoie de afișarea prețului din ultimele 30 de zile înainte de data aplicării reducerii, respectiv din ultimele 10 zile în cazul produselor perisabile. Comercianții care nu respectă regulile riscă amenzi de până la 40.000 lei, în timp ce amenzile actuale la afișarea prețurilor vor fi majorate.

Iată câteva prevederi din proiect:

  • – Orice notificare de reducere a prețului va trebui să indice și prețul anterior aplicat de comerciant pentru o perioadă determinată, înainte de aplicarea reducerii de preț. – Prețul anterior va trebui să reprezinte cel mai scăzut preț practicat de comerciant în perioada ultimelor 30 de zile înainte de data aplicării reducerii de preț
  • În cazul bunurilor susceptibile a se deteriora sau a se perima rapid, prețul anterior va trebui să reprezinte cel mai scăzut preț practicat de comerciant în perioada ultimelor 10 de zile înainte de data aplicării reducerii de preț
  • – În cazul ȋn care produsul a fost prezent pe piață mai puțin de 30 de zile, prețul anterior trebuie să reprezinte cel mai mic preț practicat de comerciant de la data punerii produsului pe piață, înainte de data aplicării reducerii de preț
  • – Dacă reducerea de preț este majorată treptat în perioada ultimelor 30 de zile, prețul anterior este considerat prețul fără reducere înainte de prima aplicare a reducerii de preț. Nerespectarea noilor prevederi va constitui contravenţie şi va atrage amendă de la 4.000 lei la 40.000 lei.

Amenda pentru nerespectarea celorlalte reglementări privind afișarea prețurilor va fi cuprinsă între 1.000 și 4.000 lei, față de 500 lei – 2.500 lei în prezent.

De ce se plânge lumea în perioada promoțiilor și reducerilor

În perioade aglomerate precum Black Friday, oamenii reclamă la ANPC tot felul de nereguli. Orice vânzare cu preţ redus, indiferent de tip, trebuie să fie însoţită sau precedată de publicitate şi anunţată sub denumirea ei (‘soldare/soldări/solduri’, ‘lichidare’, ‘promoţii’), însoţită de data de debut şi de durata acesteia”, afirma Paul Anghel, șeful Autorității.

De asemenea, comisarul ANPC precizează că, în cazul în care oferta este deja în derulare, consumatorii trebuie să fie informaţi cu privire la valabilitatea reducerii sau că oferta este valabilă numai „în limita stocului disponibil”.

Printre principalele nereguli constatate frecvent se numără:

  • prezentarea într-o formă ambiguă a promoţiilor, respectiv existau afişe cu „reduceri de la 29,99”, ceea ce inducea consumatorul în eroare, acesta putând înţelege că procentul de reducere se aplică de la baza de 29,99;
  • erau afişe cu „reduceri până la 50%”, dar la data şi ora controlului în unitate nu exista niciun articol cu reducere de 50%;
  • erau afişate reduceri promoţionale fără a fi specificate produsele care beneficiau de aceste reduceri, în condiţiile în care nu toate produsele din magazin se vindeau cu preţ redus.
DĂ PLAY ȘI FII MAI INFORMAT DECÂT PRIETENII TĂI
Citește și: