Victorie importantă sau praf în ochi? Țara din Europa care vrea bani de la Google pentru acest conținut
Instituția care apără interesele presei franceze a anunțat că a ajuns la un acord cu Google pentru remunerarea presei. Numai că detaliile sunt vagi și totul s-ar putea să fie doar praf în ochi.
Franța a anunțat că e la un pas pentru a bate palma cu Google pentru ceea ce ar putea deveni un precedent – o formă de remunerarea a presei de către gigantul american. Anunțul vine de la Alianța presei de informații generale (Apig), instituție care apără interesele presei franceze. Entitatea reprezintă cotidianele naționale și regionale din Hexagon.
Se prevede, în principiu, plata drepturilor de autor pentru instituțiile de presă care activează online. Doar că detaliile sunt vagi și, în final, s-ar putea dovedi că nu e o idee atât de bună.
Franța ar putea convinge Google să plătească presa
Acordul preliminar a fost anunțat de cele două părți într-un comunicat de presă.
„Alianța presei de informații generale și Google anunță un acord privind plata drepturilor asociate (drepturi de autor), în conformitate cu legea franceză”, au anunțat cele două părți.
Acest acord e rezultatul mai multor luni de negocieri și, pe scurt, „definește cadrul în care Google va negocia acorduri individuale de licență cu membrii” Apig, explică semnatarii. Va fi vorba despre acorduri de licență care „vor acoperi drepturile asociate și vor deschide ziarelor, printre altele, accesul la News Showcase”, program lansat recent de Google în cadrul căruia remunerează mediile de informare pentru o selecție de conținut îmbogățit.
Conform comunicatului, remunerarea editorilor va fi calculată individual și „bazată pe criterii ca, de exemplu, contribuția la informația politică și generală, volumul cotidian al publicațiilor sau audiența lunară pe internet”.
Un precedent poate fi, dar e unul bun?
Presa franceză salută încheierea acestui acord, doar că sunt multe necunoscute la mijloc. Un reprezentatn al grupului Les Echos – Le Parisien și președinte al Apig crede că „acest acord marchează recunoașterea efectivă a drepturilor asociate ale editorilor de presă și începutul remunerării lor de către platformele digitale pentru utilizarea publicațiilor lor online”.
Și Google vorbește despre deschiderea unor„noi perspective”.
Numai că există avantaje și dezavantaje. Avantajul ar fi, evident, faptul că publicațiile de presă vor fi remunerate pentru conținutul pe care-l oferă și de pe urma căruia Google monetizează acum. Doar că dacă gigantul american e de acord să ofere niște bani, atunci ar vrea să aibă un cuvânt de spus, pe cale de consecință.
Ar putea elimina, spre exemplu, conținutul care nui convine, ar putea cenzura anumite informații sau, pur și simplu, ar putea acționa discriminatoriu, în cunoștință de cauză sau nu. De fapt, precedent pe zona asta există și el vine chiar din Franța.
Presa franceză era extrem de critică la adresa Google în 2019 tocmai din cauza că încalcă o directivă europeană care milita tocmai pentru împărțirea mai corectă a veniturilor din mediul digital. Cu alte cuvinte, publicațiile să primească mai mult și să nu rămână grosul la gigantul american. La acea vreme, Google a decis să citeze mai puțin bine în rezultatele căutărilor ziarele care refuzau să-l lase să continue să le exploateze conținutul (titluri, extrase din articole și anunțuri).
Era o formă de cenzură? Unii zic că da.