Firmele se cutremură sub valul de demisii: de ce renunță angajații la joburi
Ne aflăm în al doilea an al pandemiei de coronavirus, în prag de iarnă, iar piața muncii din întreaga lume pare cuprinsă de un fenomen (aparent) de neînțeles. Milioane de oameni renunță la locurile de muncă și apasă pedala unei migrații aproape fără precedent.
În primăvara acestui an, analiști economici reputați atrăgeau atenția asupra unui fenomen ce se va abate asupra firmelor din întreaga lume. Ei spuneai că va veni un val de demisii căruia mulți dintre antreprenori nu-i vor putea face față.
De ce?
La acea vreme, experții spuneau că, după ce va trece criza sanitară globală, oamenii vor simți nevoia unei schimbări, inclusiv pe plan profesional. După ce, mai bine de un an de zile au nevoit să amâne unele schimbări în carieră, din cauza incertitudinilor de pe piața muncii, lucrurile se vor schimba când apele pandemiei se vor liniști.
Practic, mulți oameni în 2020 au amânat decizia de a se muta de la actualul loc de muncă, de a-și căuta noi oportunități. Când totul în jurul lor părea că se prăbușește și nu existau certitudini nici în plan sanitar, nici social, nici economic, ar fi fost o adevărata dovadă de lipsă de responsabilitate, sau curaj fără margini, să migrezi pe piața muncii, către necunoscut. Majoritatea care a decis să schimbe ceva în plan profesional în 2020 și la începutul lui 2021, a avut ca motivație fie o garanție certă a unui loc de muncă mai sigur, mai bine plătit, mai flexibil, fie a fost constrânsă de restricții sau de concedieri.
Prin urmare, spuneau specialiștii în HR, oamenii vor dori să-și ia revanșa după ce criza sanitară va trece.
Paradoxal, totul se întâmplă deja acum
Ne aflăm la finele lui 2021, măcinați de al patrulea val pandemic ce crește ratele de infectare în toată lumea, iar pe piața muncii începe deja să se contureze ceea ce specialiștii ne avertizaseră că se va întâmpla când pandemia va trece.
Chiar dacă nu am scăpat încă de pandemie, premisele schimbărilor sunt, astăzi, mult mai favorabile decât erau în 2020. Pe fondul apariției vaccinurilor, multe companii și-au putut relua activitatea. Comerțul global începe să revină la nivelul pre-pandemice, iar cererile de forță de muncă se ridică și ele la niveluri similare cu anul 2019.
Firmele au început să facă angajări, dar au parte de o surpriză neplăcută
Chiar dacă majoritatea companiilor sunt în cătare de muncitori, calificați, necalificați, profesioniști și/sau talente, acestea au parte de o surpriză cât se poate de neplăcută. Este vorba despre o criză acută a forței de muncă, ce riscă să afecteze productivitatea companiilor la nivel global și să le saboteze planurile de dezvoltare.
Mai mult decât atât, unii experți în resurse umane avertizează cu privire la faptul că, în acest context, angajații au devenit mult mai pretențioși. Văzând cât de mare nevoie au companiile de ei, aceștia au mare încredere că își pot găsi rapid un job și, de asemenea, așteptările lor au crescut.
Cel mai bine evidențiază acest lucru un studiu recent, realizat de eJobs, care arată că angajații români simt deja nevoia de schimbare pe piața muncii și nu ezită să o facă, dacă așteptările nu le sunt îndeplinite de șefii lor.
Astfel, arată analiza, peste 74% dintre ei cred că ar reuși să se angajeze în mai puțin de 3 luni de când ar demara un proces de schimbare a jobului. Dintre aceștia, mai arată datele celei mai mari platforme de recrutare din România, mai bine de jumătate cred că ar putea să găsească locul de muncă pe care și-l doresc în mai puțin de o lună.
Cifrele confirmă revenirea pe care a cunoscut-o piața muncii în acest an, după un 2020 plin de incertitudini și temeri.
„Dacă anul trecut am văzut foarte multă frică și nesiguranță în rândul candidaților, 2021 nu e doar anul revenirii pentru piața muncii, dar și cel în care aceștia au prins din nou curaj și și-au recăpătat încrederea de sine.
Odată cu revenirea celor mai multe sectoare și oferta ridicată de locuri de muncă din acest an, și optimismul candidaților a crescut.
Ne aflăm într-un punct în care schimbarea jobului a redevenit o opțiune, nu o constrângere, cum a fost anul trecut pentru candidați, când și-au căutat alt loc de muncă majoritar cei care n-au avut încotro”, spune Raluca Dumitra, Head of Marketing la eJobs România.
De asemenea, sunt informații importante, scoase la iveală de noul studiu, și cu privire la așteptările salariale pe care candidații le au în această perioadă.
„În mare parte, așteptările salariale ale candidaților sunt calibrate cu nivelul ce poate fi oferit de angajatori, cu atât mai mult cu cât primii dintre ei au la dispoziție comparatoare de salarii și instrumente care le permit să-și evalueze valoarea lor pe piață.
Lucrurile se schimbă însă în cazul celor care nu au experiență de muncă pentru că mulți dintre ei încă nu sunt familiarizați cu domeniul în care vor să activeze. Însă, odată ce aceștia se confruntă cu realitatea de pe piața muncii, află și ce salarii pot câștiga”, explică Raluca Dumitra.
Ce se întâmplă la nivel global
La nivel global, tendința este mult mai accentuată decât în țara noastră. Un număr record de 4,3 milioane de oameni și-au părăsit joburile în luna august, conform cifrelor oficiale publicate de Departamentul Muncii. Ajungem la un număr de 20 milioane, dacă adunăm cifrele până în aprilie.
Economia americană este una dintre cele mai afectate de fenomenul demisiilor în masă ale angajaților, la finele lui 2021. Potrivit rapoartelor oficiale furnizate de autoritățile de peste Ocean, aici există aproape 11 milioane de oferte de muncă.
În încercarea disperată de a găsi forță de muncă pentru a ocupa posturile vacante din interiorul companiilor, șefii au început să crească salariile, plățile la zi, să vină cu noi beneficii extrasalariale sau să ofere mai multă flexibilitate angajaților.
De exemplu, mai multe mărci mari, precum CVS, Cosco, Walgreens au început deja să ridice salariul minim la peste 15 dolari pe oră.
Acest fenomen ar putea aduce schimbări semnificative în modul în care companiile își tratează angajații. Liderii ar putea fi astfel forțați să apeleze la mai multe beneficii pentru a atrage personal, dar mai ales pentru a fideliza angajații, deoarece va exista o competiție acerbă între companii, care se vor lupta în măsuri atractive pentru salariați.