Efectele surprinzătoare pe care le are somnul asupra depresiei – ce arată ultimele studii

Efectele surprinzătoare pe care le are somnul asupra depresiei - ce arată ultimele studii

Cui nu îi place să se trezească dimineața știe cât de greu poate fi programul de la 9:00 la 17:00 la job. Dacă și tu faci abuz de butonul Snooze în fiecare dimineață, știi despre ce vorbesc. Iată ce spune un nou studiu despre efectele pe care le are somnul asupra tulburărilor de sănătate mintală.

O nouă cercetare arată că trezirea cu o oră mai devreme îți poate reduce riscul de depresie cu 23%. Poate așa o să fii mai motivat mâine dimineață să te trezești.

Studiul, publicat recent în JAMA Psychiatry, a fost realizat de cercetători de la Universitatea Colorado Boulder, Harvard și MIT.

Aceștia au analizat datele genetice ale peste 800.000 de subiecți de la compania de biotehnologie 23andMe și UK Biobank (date care au fost descrise ca „cel mai mare eșantion de informații din lume”, într-un studiu recent care corelează orice cantitate de băut alcool cu daune cerebrale).

Dintre acești subiecți, 85.000 dintre ei purtau trackere în somn. Alți 250.000 dintre ei au completat sondaje privind preferințele privind somnul, în care participanții s-au auto-identificat ca „morning person” sau „bufnițe de noapte”.

Care sunt efectele pe care le are somnul asupra depresiei

În medie, majoritatea oamenilor s-au culcat în jurul orei 23:00 și s-au trezit în jurul orei 06:00. Cercetătorii au comparat apoi aceste informații cu un set de date cu informații genetice care includea lucruri precum dosarele medicale, indiferent dacă li s-a prescris sau nu ceva pentru depresie, precum și dacă au fost diagnosticați sau nu cu orice fel de tulburare depresivă.

Rezultatele au fost izbitoare: „Preferințele diurne anterioare generate genetic au fost asociate cu un risc de depresie cu 23% mai mic”.

Cu alte cuvinte, cei cu trăsături genetice care arătau că sunt „morning person” au fost cu 23% mai puțin predispuși la depresie decât cei care nu erau. Studiul a constatat că dacă te culci cu o oră mai devreme – și dormi opt ore – ar putea să-ți reducă cu 23% riscul de depresie. Mai mult, dacă muți ora de culcare cu două ore mai devreme decât în mod obișnuit, ar putea să-ți reducă șansele de depresie cu 40%.

Potrivit unui alt studiu publicat de Universitatea din Colorado Boulder, autorul principal al studiului, Iyas Daghlas, a explicat: „Genetica noastră este stabilită la naștere, astfel încât unele dintre prejudecăți care afectează alte tipuri de cercetări epidemiologice tind să nu afecteze studiile genetice. Trăim într-o societate care este concepută pentru oamenii care se trezesc dimineața, iar oamenii cărora nu le place să se trezească diminața se simt adesea ca și cum nu s-ar alinia cu acest ceas social”.

Daghlas a observat cu atenție că este nevoie de un studiu clinic mai mare și aleatoriu pentru a certifica această concluzie că trezirea mai devreme poate reduce depresia pentru persoanele care se trezesc mai târziu, spre deosebire de găsirea unei corelații simple între orele de culcare și depresie.

Dar el se confruntă cu ceva important, spune acesta: nu doar genetica celor care se trezesc târziu îi face mai predispuși la depresie. Genetica lor există într-o societate care se mișcă într-un alt ritm, într-un interval de timp diferit de ritmul lor biologic. Drept urmare, acest lucru îi poate face să se simtă în urmă, înstrăinați sau ca și cum ar fi întotdeauna în urmă într-un fel sau se străduiesc să facă anumite lucruri într-un mod în care mulți oameni nu o fac.

Astfel, conform studiului, este nevoie doar de puțină voință ca să intri într-un ritm normal și să ai grijă de sănătatea ta, dacă te trezești târziu.

DĂ PLAY ȘI FII MAI INFORMAT DECÂT PRIETENII TĂI
Citește și: