Detectorul de sarcasm, secretul pentru un internet mai pașnic: cum ne salvează inteligența artificială

Detectorul de sarcasm, secretul pentru un internet mai pașnic: cum ne salvează inteligența artificială

In viața de zi cu zi, folosim adesea replici sau un ton sarcastic, în conversațiile cu prietenii, membri familiei sau chiar colegii de la birou. E simplu să îți dai seama când cineva e sarcastic cu tine, sesizând imediat replicile tăioase, ironia din vorbele sau gesturile sale. Ei bine, ce facem cu sarcasmul în online? Cum îl detectăm?

Recunoașterea atât a semnificațiilor literale, cât și a celor figurative, este crucială pentru înțelegerea opiniilor utilizatorilor cu privire la diferite subiecte sau evenimente din social media

Secolul in care trăim a dus interacțiunea online la un nivel similar interacțiunii fizice. Am ajuns să comunicăm la fel de eficient de la distanță, să reușim să transmitem, prin voce, prin imagine și prin text, aproape ceea ce putem transmite și într-o întrevedere în viața reală.

Spun „aproape”, fiindcă tehnologiei din zilele noastre îi lipsesc, cel puțin deocamdată, elemente de finețe, care presupun o interacțiune mai avansată între persoane.

Spre exemplu, tehnologia telecomunicațiilor din prezent ne permite să ne exprimăm emoțiile, cu ajutorul emoticoanelor.

Dar ce facem atunci când nu putem atașa conversațiilor emoticoane, de exemplu, într-o discuție formală?

Ce facem atunci când o persoană este ironică și nu suntem siguri de felul în care abordează discuția, nu suntem convinși că, într-adevăr, folosește o tonalitate sarcastică la adresa noastră?

Ei bine, iată că tehnologia telecomunicațiilor din prezent nu ne oferă un grad maxim de satisfacție în privința necesităților noastre complexe cu privire la comunicare și exprimare.

Sistemelor actuale le lipsește capacitatea de a descifra forme mai nuanțate ale limbajului

Din păcate, sistemelor actuale le lipsește capacitatea de a descifra forme mai nuanțate ale limbajului, cum ar fi sarcasmul sau umorul, în care semnificația unui mesaj nu este întotdeauna evidentă și explicită.

Prezența sarcasmului – o expresie lingvistică folosită adesea pentru a comunica opusul a ceea ce se spune, cu intenția de a insulta sau a ridiculiza – în textul online este o piedică semnificativă pentru efectuarea analizei sentimentelor. Detectarea sarcasmului este foarte dificilă, în mare măsură din cauza ambiguității inerente găsite în expresiile sarcastice.

Această formă de manifestare a sentimentelor ar putea să devină perimată în scurt timp, datorită inteligenței artificiale (AI).

AI poate fi cheia către evoluții revoluționare în înteracțiunea umană la distanță și ne poate oferi în viitor soluții de comunicare de la distanță, care să includă toate beneficiile unei întrevederi fizice, reale.

În acest sens, cercetătorii fac deja primii pași.

Oamenii de știință din Statele Unite ale Americii au dezvoltat un instrument de inteligență artificială capabil de învățare profundă ce poate înțelege sarcasmul scris cu un grad uimitor de acuratețe.

Biroul de inovare a informațiilor (I2O) al DARPA a colaborat cu cercetători de la Universitatea din Florida pentru a dezvolta acest instrument despre care se presupune că va duce interacțiunea online la un alt nivel.

„Sarcasmul a reprezentat un obstacol major pentru creșterea preciziei analizei sentimentelor, în special pe rețelele sociale, deoarece sarcasmul se bazează foarte mult pe tonuri vocale, expresii faciale și gesturi care nu pot fi reprezentate în text”, a declarat Brian Kettler , manager de program în cadrul DARPA Biroul de inovare a informațiilor (I2O).

„Recunoașterea sarcasmului în comunicarea textuală online nu este o sarcină ușoară, deoarece niciunul dintre aceste indicii nu este disponibil ușor”, a mai spus expertul.

Cum funcționează detectorul de sarcasm?

„În esență, abordarea cercetătorilor se concentrează pe descoperirea de tipare în text care indică sarcasm” , a explicat într-o declarație de presă recentă dr. Brian Kettler, un manager în I2O care supraveghează programul SocialSim.

Noul instrument revoluționar „identifică cuvintele cheie și relația lor cu alte cuvinte reprezentative pentru expresii sau afirmații sarcastice.”

Instrumentul e învățat, printre altele, să acorde atenție cuvintelor și punctuației specifice, cum ar fi „doar”, „din nou”, total și „!”.

„Acestea sunt cuvintele din propoziție care indică sarcasm și, așa cum era de așteptat, acestea primesc o atenție mai mare decât altele”, au transmis cercetătorii.

Pentru acest proiect, cercetătorii au folosit un grup divers de seturi de date provenind din Twitter, Reddit, The Onion, Huffpost și Sarcasm Corpus V2 Dialogues din Internet Argument Corpus . „Aceasta este frumusețea acestei abordări, tot ce aveți nevoie este exemple de instruire”, spun oamenii de știință.

Precizia obținută de oamenii de știință în cercetare este de-a dreptul impresionantă. S-au obșiunit rezultate de o acuratețe aproape perfectă, transmit oamenii de știință, semn că intrumentul ar putea fi de un real folos pe viitor.

Vorbind despre viitor, unul dintre oamenii de știință participanți în program a transmis că intrumentul bazat pe inteligență artificială ar putea deveni un instrument neprețuit atât pentru sectoarele public, cât și pentru cel privat.

Cum ar putea fi folosit noul instrument de detectare a sarcasmului?

Noul instrument de detectare a sarcasmului ar putea avea întrebuințări diverse și ar putea fi extrem de util.

Să presupunem că o companie medicală desfășoară un sondaj în care măsoară gradul de mulțumire a pacienților cu privire la serviciile oferite de această companie.

Feedback-ul este esențial pentru ca firma respectivă să știe cu adevărat cum se situează pe piață. Însă pentru a afla cu adevărat adevărul, trebuie ca feedback-ul să fie corect interpretat. Prin urmare, ceea ce transmit oamenii, prin mai multe sau mai puține cuvinte, să fie perceput și transmis corect, astfel încât la destinatar să ajungă exact ceea ce a vrut să spună utilizatorul respectiv.

Prin urmare, înțelegerea sentimentului conversațiilor online poate ajuta companiile să proceseze feedback-ul clienților și să adune informații pentru a-și îmbunătăți eforturile de marketing.

Iată cât de utilă ar putea fi o astfel de tehnologie și cum poate contribui la progresul serviciilor publice și private, de care avem cu toții nevoie, într-o măsură diferită, dar indispensabilă.

Oamenii de știință din spatele deja celebrului detector de sarcasm au planuri mari de viitor. Ei sunt convinși că intrumentul mai trebuie dezvoltat, lucru la care deja lucrează, însă cred cu tărie și faptul că acesta va fi adoptat la scară largă și va reprezenta un sprijin real în comunicarea virtuală.

Echipa din spatele acestui proiect ambițios își propune ca, pe viitor, intrumentul bazat pe inteligența artificială să poată fi folosit și în alte limbi decât engleza.

DĂ PLAY ȘI FII MAI INFORMAT DECÂT PRIETENII TĂI
Citește și: