08 apr. 2021 | 13:45

De ce s-au scumpit benzina și motorina în 2021: ce trebuie să știe șoferii

ACTUALITATE
De ce s-au scumpit benzina și motorina în 2021: ce trebuie să știe șoferii

OPEC face tot posibilul pentru a forța creșterea prețului petrolului în următoarea perioadă. Doar că evoluția la benzină și motorină nu e nici acum una favorabilă șoferilor.

Deși prețul țițeiului e relativ scăzut, prețul produsului finit – adică al combustibililor de la pompă – a crescut în ultima perioadă. La început de aprilie, diferenţa între preţul la care se tranzacţionează benzina comparativ cu ţiţeiul brut a atins cel mai ridicat nivel de după 2017, potrivit Bloomberg.

Drept consecință, șoferii din țări mari ca Germania, Franța sau Italia plătesc mai mult atunci când alimentează la pompă, arată spotmedia.

De ce se scumpesc benzina și motorina

O posibilă explicație ar fi că cel puţin un sfert dintre facilităţile care produc benzină la rafinăriile din nord-vestul Europei au fost scoase recent din funcţiune pentru lucrări de mentenanţă sau întreruperi neprogramate. Asta înseamnă că producția de benzină a fost mai redusă. De exemplu, rafinăria Miro din Germania, care în mod normal furnizează între un sfert şi o treime din benzina consumată în Germania, a trecut printr-un proces major de revizie în primăvara acestui an.

De asemenea, rafinăria Pembroke din Marea Britanie se numără printre facilităţile care au redus producţia în ultimele săptămâni.

Întreruperile de producţie şi exporturile ridicate au susţinut piaţa europeană a benzinei, chiar dacă gradul de utilizare a şoselelor de pe continent este, în medie, cu 30% sub nivelul înregistrat înaintea pandemiei.

Prețuri în creștere

Toţi aceşti factori influenţează preţul benzinei, dar nu sunt de ajuns pentru a modifica marjele pentru alte tipuri de combustibili utilizaţi în transport.

Oricum rafinăriile procesau mai puțin țiței – cererea a fost scăzută pe perioada pandemiei. Dacă la aceasta se adaugă şi exporturile mari, în special spre SUA, creşterea preţurilor sugerează că piaţa a contrabalansat cu mult pierderea cererii.

„Există exporturi mari de benzină din Europa spre alte regiuni importante”, spune Mark Williams, analist la firma de consultanţă Wood Mackenzie Ltd., adăugând că revenirea cererii în SUA influenţează piaţa europeană.

Potrivit datelor furnizate de firma de analiză Kpler, exporturile europene de benzină spre SUA au crescut cu peste 60% în luna martie şi au rămas la un nivel susţinut în luna aprilie. De asemenea, livrările spre vestul Africii sunt şi ele consistente, ajungând la o medie de aproape 500.000 de barili pe zi în primul trimestru.