Cum vrea Apple să-și „izoleze” utilizatorii de restul giganților digitali: lovitura pregătită pentru Google
Apple și-a pus în cap reprezentanții Facebook atunci când a anunțat noile politici de confidențialitate. Acum, se pare că a venit rândul Google.
Apple are planuri în următoarea perioadă. Pregătește noile versiuni de iOS și iPadOS, unele care vor supăra câțiva giganți digitali, printre care și Google. Gigantul din Cupertino vrea să ascundă de Google IP-urile utilizatorilor de pe iPhone și iPad. Atenție, însă, e vorba doar de utilizatorii care folosesc Safari.
Apple, schimbări care vizează Google
Planul Apple a fost descoperit de cei care au rulat versiunea beta de iOS 14.5. Ei au descoperit că Safari se conectează acum la o serie de domenii Apple pentru a verifica securitatea site-urilor vizitate şi pentru a veni cu avertizările aferente – în cazul în care, să zicem, urmează să intri pe un site periculos care-ți poate fura datele.
Ca să facă asta, Safari foloseşte instrumentul „Safe Browsing” al celor de la Google, care ţine o listă a site-urilor pe care boţii companiei le-au catalogat ca periculoase. În mod normal, Google nu poate vedea și site-urile pe care intră utilizatorii de Safari, pentru că acestea sunt mascate de Apple.
Dar Google vedea IP-urile – un instrument extrem de important pentru targetarea ulterioară cu diverse reclame. Google, ca și Facebook, încasează sume colosale grație ad-urilor. Ei bine, acest lucru nu va mai fi posibil.
Apple a supărat Facebook din același motiv
Începând cu iOS 14.5, când Apple va trece datele utilizatorilor săi prin propriile servere înainte de a le trimite către Google, Google nu va mai vedea IP-urile utilizatorilor de Safari, ci doar pe cele ale serverelor Apple care se vor interpune între utilizatori şi Google. Apple a confirmat modificarea.
La prima vedere, măsura luată de Apple este binevenită, limitând cantitatea de informaţii personale care ajung la Google. Însă, aceeaşi decizie poate fi văzută şi ca una prin care Apple încearcă să ţină doar pentru ea datele propriilor utilizatori. Apple spune că iOS 14.5 va fi lansat la începutul primăverii, ceea ce ar putea însemna primele săptămâni ale lunii martie.
E posibil ca această mutare să fie deranjantă pentru Google, așa cum a fost pentru Facebook. Compania lui Mark Zuckerberg a reacționat după ce Apple a decis să nu le mai permită aplicațiilor să aibă acces la datele tale personale decât dacă tu îți dai acordul pentru așa ceva. Funcția de tracking, așadar, va funcționa doar dacă tu ai menționat explicit așa ceva.
Analiștii sunt de părere că asta va lovi direct în business-ul Facebook. Asta pentru că rețeaua de socializare se folosește de datele personale adunate de diverse aplicații pentru a afla totul despre utilizatorii săi. În acest fel, le poate oferi reclame țintite și bine targetate, reclame de pe urma cărora încasează bani de la companii.
Impactul asupra afacerilor Facebook, care a avut anul trecut venituri de 86 de miliarde de dolari, poate fi semnificativ. Analiștii estimează că veniturile Facebook vor fi lovite în al doilea trimestru și că declinul ar putea fi de aproximativ șapte procente.