Cum le-a mers, de fapt, firmelor mici în pandemie: criza nu a fost atât de gravă
Cele mai recente studii care analizează activitatea și performanța de business a firmelor mici și mijlocii arată că, totuși, criza sanitară nu a pus la pământ afacerile. Deși traversăm momente pline de provocări, antreprenorii au reușit să găsească soluții.
Atunci cand pandemia a inceput in martie 2020, pentru 29% dintre companiile mici dezvoltarea de noi produse a fost o modalitate de a raspunde situatiei dificile, potrivit unui studiu recent realizat de Kaspersky.
Lockdown-urile nationale au afectat situatia financiara a majoritatii IMM-urilor (66%), iar acestea au trebuit sa ia multe masuri de reducere a costurilor. Avand in vedere acest lucru, lansarea de noi oferte sau oportunitati de business, precum si alte masuri luate, au fost unele dintre eforturile de supravietuire.
Cum s-au descurcat antreprenorii
Conform analizelor, cea mai populară măsură anti-criză a fost aceea de a permite tuturor sau majoritatii angajatilor sa lucreze de la distanta (46%). Astfel, munca remote a devenit noua normalitate, cea pe care o experimentăm și astăzi.
Totuși, cele mai multe decizii au vizat in continuare optimizarea cheltuielilor: organizatiile au introdus reduceri bugetare (38%), salarii sau ore de lucru reduse (35%), au redirectionat bugetele sau au oprit planurile de investitii (30%). Una din zece companii a trebuit sa ia masuri critice, cum ar fi concedierea angajatilor (12%) sau oprirea platii facturilor (11%).
„Desi unele decizii au fost grele, ele au fost necesare. Acum, este bine sa stim ca sentimentul general cu privire la rezultatele pandemiei este oarecum pozitiv in cadrul companiilor mici: doua treimi dintre acestea (63%) sunt de acord ca afacerea lor a raspuns bine provocarii globale. Lectiile invatate ar trebui sa le ajute acum sa se pregateasca mai bine pentru provocarile viitoare, sa imbunatateasca planul si procesele de investitii actuale, sa incerce lucruri noi cu incredere si sa devina mai digitale.
De asemenea, cred ca produsele si serviciile lansate ca raspuns vor ramane relevante, deoarece restrictiile anti-COVID-19 sunt inca in vigoare si oamenii continua sa urmeze obiceiurile digitale preluate in timpul pandemiei”, spune Andrey Dankevich, Senior Product Marketing Manager la Kaspersky.