Cum îți vei cumpăra haine în 2030: schimbările care vor apărea în următorul deceniu

Cum îți vei cumpăra haine în 2030: schimbările care vor apărea în următorul deceniu

Dacă te îngrijorează viitorul planetei, cumpărăturile de haine sunt un subiect de luat în considerare. Iată de ce industria modei are un impact real asupra climei.

Există atât de multe lucruri de care să-ți faci griji atunci când cumperi un tricou – de la emisiile de carbon până la apele uzate generate în timpul fabricației sale. Dar imaginează-ți o lume în care industria modei ar faceplaneta mai verde.

Aceasta este premisa unui nou raport al Bain and Positive Luxury, o companie care oferă certificări de sustenabilitate brandurilor. Raportul explorează numeroasele inițiative la care se lucrează în prezent pentru a deveni mai ecologice și ia în considerare cum ar fi lumea în 2030 dacă acestea ar deveni norme. Într-o perioadă în care mulți consumatori abia încep să ia în calcul impactul devastator al industriei modei asupra planetei, raportul oferă o privire plină de speranță în viitor – dacă industria va face unele schimbări.

Deci, cum ar putea arăta dulapul tău peste un deceniu de acum înainte?

În primul rând, va fi mult mai gol. Vei avea câteva articole preferate la care vei reveni din nou și din nou. Dar probabil vei închiria îmbrăcăminte de seară sau ținute super fashion-forward. Și orice nu-ți place în garderobă, îl vei revinde doar brandului, care îl va revinde unui alt client.

Toate acestea sunt minunate pentru planetă, pentru că vor reduce cea mai mare problemă a modei: supraproducția și consumul excesiv. În ultimele două decenii, mișcarea fast-fashion a făcut hainele atât de ieftine, încât consumatorii le pot purta de câteva ori și apoi le pot arunca. Pentru a genera profituri și a continua să crească, mărcile încearcă să vândă consumatorilor din ce în ce mai multe haine – și funcționează. Între 2000 și 2015, numărul articolelor de îmbrăcăminte fabricate anual s-a dublat de la 50 la 100 de miliarde.

Pentru a face industria modei mai durabilă, mărcile trebuie să „separe creșterea de volum”, spune raportul. Aceasta înseamnă că trebuie să găsească o modalitate de a genera profituri, fără a vinde mai multe haine. Nu este atât de imposibil pe cât pare.

De fapt, organizații nonprofit precum Fundația Ellen MacArthur pledează pentru asta de ani de zile. Brandurile pot crea noi fluxuri de venituri oferind servicii de închiriere, revânzare și reparații – toate acestea generând venituri fără a introduce, de fapt, noi produse. De fapt, Bain calculează că firmele de haine își pot crește marjele de profit cu 40% investind în aceste modele de afaceri.

Industria modei este direct responsabilă de încălzirea globală

Vedem deja acest lucru. Spre exemplu, Hermès folosește ateliere de reparații din întreaga lume pentru a prelungi durata de viață a produselor sale. De asemenea, H&M se ocupă de închirierea de îmbrăcăminte pentru copii. Kering, compania mamă a Gucci și Balenciaga, tocmai a investit în platforma de revânzare Vestiaire Collective. Între timp, ThredUp, un magazin online second hand, crește exploziv și este pregătit să devină public. În zece ani, astfel de platforme ar putea fi o realitate.

În prezent, industria modei este responsabilă pentru între 4% și 10% din emisiile mondiale de carbon. Consumatorii sunt din ce în ce mai conștienți de cât de problematic este acest lucru, mai ales că experimentăm dezastre naturale care pot fi atribuite schimbărilor climatice.

Câteva branduri deschid acum drumul în încercările de a deveni neutre în materie de carbon. Mărci precum Allbirds și Gucci își urmăresc amprentele de carbon de-a lungul lanțului de aprovizionare – inclusiv extracția materiilor prime, care este locul în care sunt generate cele mai multe emisii – și apoi compensează acest lucru prin eforturi de reîmpădurire și proiecte agricole regenerabile. Nike investește în propriile surse de energie regenerabile pentru fabrici de energie electrică.

Acesta este doar începutul. Până în 2030, Bain speră că va fi o normalitate ca brandurile de modă să fie neutre din punctul de vedere al emisiilor de carbon. Desigur, acest lucru nu este suficient, deoarece fabricarea hainelor în primul rând creează o gamă largă de probleme. Dar, asociat cu o reducere reală a volumului, este posibil să ne imaginăm un moment în care achizițiile noastre ajută efectiv la combaterea schimbărilor climatice.

Ce putem face noi, ca simpli cumpărători, pentru a sprijini brandurile să nu mai polueze

Guvernele din întreaga lume reglementează industriile vechi, stabilite, care poluează – cum ar fi sectoarele petrolului și auto – oferind reduceri de impozite pentru un comportament durabil. Și totuși, industria modei se confruntă cu foarte puține reglementări.

Acest lucru începe să se schimbe: în Europa, de exemplu, brandurile de modă se vor confrunta în curând cu consecințe financiare pentru risipa de materiale. Statele Unite au acționat mai lent. În calitate de cetățeni obișnuiți, avem o anumită putere de a influența acest lucru: putem spune oficialilor aleși că dorim o supraveghere mai mare a acestei industrii extrem de poluante.

Dacă eforturile de lobby vor avea succes, Bain spune că până în 2030, brandurile de modă vor avea mult mai mult control în acest segment. Pe măsură ce guvernele continuă să stabilească obiective pentru reducerea schimbărilor climatice, ar putea exista stimulente fiscale pentru mărcile care reduc emisiile de carbon.

Și investitorii ar putea menține brandurile la standarde mai înalte. Mai degrabă decât să judece o companie pe baza declarației sale de profit și pierdere, ar putea începe să evalueze cât de durabile sunt. În mod ideal, acest lucru va fi încorporat în afaceri, cu roluri abilitate să pledeze pentru durabilitate ca imperativ al afacerii.

Raportul Bain oferă o privire încurajatoare și optimistă asupra viitorului dacă industria modei ia măsuri reale pentru a reduce comportamentul său toxic. Dar nu depinde doar de ei: jucăm și noi un rol în transformarea acestei viziuni în realitate.

Putem cumpăra mai puțin sau second hand, punând banii în spatele modelelor de afaceri ecologice. De asemenea, putem pune presiune asupra mărcilor noastre preferate pentru a-și curăța practicile comerciale. Și putem cere oficialilor noștri aleși să responsabilizeze sectorul pentru daunele pe care le produce pe planetă.

DĂ PLAY ȘI FII MAI INFORMAT DECÂT PRIETENII TĂI
Citește și: