Criza care pune frână industriei auto și de care nici Dacia nu scapă: de ce va fi 2021 un an foarte complicat
Industria auto se confruntă cu noi provocări anul acesta. 2020 a adus pandemia, dar nici 2021 nu se anunță a fi un an bun.
Industria auto se vede nevoită să gestioneze mult mai greu decât s-ar fi așteptat acest an. Mai multe uzine și-au întrerupt temporar activitatea din cauza crizei de cipuri și semiconductori. Și e o problemă la nivel mondial.
Chiar și Dacia a fost nevoită să oprească producția pentru o zi, pe 1 februarie. Și mai are deja programate astfel de întreruperi pe parcursul lunii.
Criza care pune frână industriei auto în 2021
Industria auto se confruntă cu o criză a procesoarelor la început de an. E o situație care nu va trece de la sine și ar putea dura luni bune. Analiștii se așteaptă ca, din cauza acestor întreruperi temporare, producția să fie mai mică cu 1 milion de mașini.
Printre companiile afectate pe plan mondial se numără Renault, Dacia, Opel, Ford, Volkswagen, Audi, Toyota, General Motors sau Mazda. În vară, marii producători de microcipuri au direcționat de la industria auto, către cea a gadget-urilor, o bună parte din producție, mai ales că prima industrie scădea, iar a doua creștea puternic.
Cum industria auto și-a revenit mai repede decât mulți așteptau, producătorii de cipuri și microprocesoare nu au avut cum să facă față cererii din ambele părți. Practic, producătorii auto au avut de suferit. Și sunt semnale că cererea nu mai poate fi acum acoperită nici în cealalta parte, adică la producătorii de telefoane.
Din acest punct de vedere, ar fi de așteptat ca prețul acestor componente să crească extrem de mult anul acesta. Cum mașinile au devenit tot mai tehnologizate, sunt mai mult despre inteligență și mai puțin despre piese clasice, numărul de electronice a crescut simțitor în ultimii 10 ani. Se folosesc acum între 50 și 150 de semiconductori auto pentru fiecare vehicul pentru diverse sisteme, inclusiv pentru cele de siguranță, de gestionare a motorului, dar și sisteme de asistența a șoferului.
Din cauza penuriei, producția auto la nivel mondial ar putea fi anul acesta cu peste un milion de mașini mai mică.
Important de precizat că la această criză a contribuit și războiul comercial dintre SUA și China. În plus, mulți producători au cumpărat mai tot ce era pe piață, și-au făcut stocuri uriașe pentru momentele în care vor avea nevoie, iar ceilalți au rămas fără.