03 nov. 2021 | 15:35

Cine dezinformează cel mai mult în legătură cu schimbările climatice: ce legătură au Facebook și Google

ACTUALITATE
Cine dezinformează cel mai mult în legătură cu schimbările climatice: ce legătură au Facebook și Google

Majoritatea informațiilor care dezinformează privind schimbările climatice provin doar din câteva surse. Asta arată un nou raport al Centrului pentru Combaterea Urii Digitale (CCDH).

Organizația a descoperit că zece publicații sunt responsabile pentru 69% din toate interacțiunile cu conținut de negare a schimbărilor climatice de pe Facebook. În acest grup, pe care CCDH l-a intitulat „The Toxic Ten”, sunt Breitbart, Russia Today și Media Research Center, care au legături cu industria combustibililor fosili.

Descoperirile reflectă în mare măsură un alt raport publicat de CCDH la începutul anului, care a constatat că până la 73% din informațiile greșite despre vaccinuri de pe Facebook pot fi legate doar de 12 persoane numite „duzina de dezinformare”.

Schimbările climatice, pe Facebook

Acest studiu a fost citat la scară largă de parlamentarii americani care au cerut platformelor de socializare să facă mai mult pentru a aborda „amenințarea urgentă” pe care o reprezintă dezinformarea pentru sănătatea publică.

Așa cum a făcut cu raportul de dezinformare anterior, Meta, compania-mamă a Facebook, a contestat metodologia folosită de CCDH pentru a compila cel mai recent studiu.

„Cele 700.000 de interacțiuni pe care le arată acest raport au fost legate de negarea climatului și reprezintă 0,3% din cele peste 200 de milioane de interacțiuni privind conținutul public în limba engleză privind schimbările climatice de la pagini și grupuri publice în aceeași perioadă de timp”, a spus un purtător de cuvânt al companiei.

De asemenea, a subliniat extinderea recent anunțată a unor funcții precum Centrul de Informare privind Schimbările Climatice, ca dovadă a angajamentului său de a aborda dezinformarea pe această temă.

Într-un interviu pentru The Washington Post, Imran Ahmed, directorul executiv al CCDH, a declarat că organizația a analizat aproximativ 7.000 de articole publicate între octombrie 2020 și octombrie 2021. El a numit eșantionul „robust” și a spus că există suficiente date „pentru a obține descoperiri reprezentative ale tendințelor”.

Planeta, în pericol

În plus, raportul a examinat stimulentele financiare implicate în publicarea conținutului de respingere a schimbărilor climatice. CCDH estimează că opt dintre companiile incluse în Toxic Ten au realizat venituri din reclame Google de 5,3 milioane de dolari în ultimele șase luni, 1,7 milioane de dolari fiind destinate gigantului căutării.

„Am anunțat recent o nouă politică ce interzice în mod explicit editorilor și creatorilor YouTube să monetizeze conținut care promovează refuzul schimbărilor climatice. Această politică va intra în vigoare pe 8 noiembrie, iar aplicarea noastră va fi la fel de direcționată ca și eliminarea anunțurilor de pe pagini individuale cu conținut care încalcă drepturile”, spune un purtător de cuvânt al Google.

Ahmed a mai spus, pentru The Post: „Când le puneți totul împreună, aveți aceste două industrii, Big Oil și Big Tech, și sunt cele două industrii care reprezintă cea mai mare amenințare pentru supraviețuirea speciei noastre”.

Momentul raportului The Toxic Ten vine în momentul în care delegații din întreaga lume se întâlnesc la summitul COP26 al ONU privind schimbările climatice, în ceea ce a fost descris drept „ultima cea mai bună șansă a lumii” de a reduce emisiile de gaze cu efect de seră.

Fără reduceri dramatice, planeta este în prezent pe calea unei creșteri „catastrofale” de 2,7 grade Celsius a temperaturilor globale. Cu fiecare grad suplimentar de încălzire dincolo de ținta de 1,5 grade propusă de Acordul de la Paris, există un risc mai mare ca planeta să treacă de anumite puncte critice care ar putea duce la schimbări și mai dramatice ale climei.