15 sept. 2021 | 16:35

Cercetătorii vor să “inunde” creierul uman cu microcipuri: ce boli ar putea trata

Oamenii de știință de la Universitatea Brown au creat microcipuri concepute pentru a fi împrăștiate pe suprafața creierului sau chiar în țesutul său, pentru a colecta o grămadă de date neuronale.

Cercetătorii numesc cipurile „neurograins” (“neuro-boabe”), potrivit Wired. Fiecare cip are aproximativ dimensiunea unui bob de sare și este destinat a fi răspândit în țesutul cerebral, unde poate înregistra activitatea creierului, potrivit unei lucrări recente publicată în revista Nature Electronics.

„Fiecare cip are suficientă micro-electronică, astfel încât, atunci când este încorporat în țesutul neuronal, să poată asculta activitatea neuronală pe de o parte și apoi o poate transmite ca o mică undă radio către lumea exterioară”, spune Arto Nurmikko, neuroinginer la Universitatea Brown și autor principal al studiului.

Aceste microcipuri pot trata Parkinson, paralizia și epilepsia

Echipa a implementat până acum aceste cipuri minuscule la rozătoare, dar speră să facă în curând același lucru la subiecții umani. În timpul unuia dintre aceste experimente, au plasat 48 de astfel de cipuri pe cortexul cerebral al unui șobolan, în timp ce acesta era sub anestezie.

Cercetătorii s-au concentrat, în principal, pe zonele motorii și senzoriale ale creierului. Oamenii de știință au reușit să înregistreze activitatea corticală a animalului, dar, în cele din urmă, au descoperit un lucru interesant: calitatea semnalului nu era la fel de bună ca cel provenit din cipurile utilizate în majoritatea interfețelor creier-computer existente.

Dar dacă cercetătorii pot îmbunătăți calitatea sistemului, ei speră că acesta ar putea oferi o modalitate de a studia zone mai mari ale creierului, cum ar fi rețelele complexe care controlează lucrurile, inclusiv memoria și luarea deciziilor.

„Când vine vorba de modul în care funcționează creierul, întregul este cu adevărat mai important decât suma părților”, a declarat Chantel Prat, profesor de psihologie la Universitatea din Washington.

În cele din urmă, ei speră că cercetarea lor va deschide calea către implantarea acestor cipuri la oameni. Nurmikko estimează că vor fi necesare 770 de cipuri per creier. Acest lucru deschide posibilitatea ca cipurile să stimuleze neuronii cu impulsuri electrice, tratând potențial tulburări neurologice grave, cum ar fi boala Parkinson, paralizia sau epilepsia.

Următorul pas pentru echipa de la Universitatea Brown este de a testa cipurile la rozătoare care sunt treze și libere să se miște. După aceea, testele vor fi făcute pe maimuțe și apoi, speră cercetătorii, pe oameni. Este incredibil de interesant, deoarece tehnologia oferă o oportunitate fascinantă de a înțelege creierul uman.