Bateria care va revoluționa industria auto și deschide calea avioanelor electrice
În noi cercetări inovatoare, oamenii de știință au făcut o baterie structurală de zece ori mai bună decât în orice experiment anterior. Iată cum funcționează bateria care ar putea revoluționa vehiculele electrice.
Ce este o baterie structurală și de ce este atât de important? Termenul se referă la un dispozitiv de stocare a energiei care poate suporta și greutatea ca parte a unei structuri.
În noua lucrare, cercetătorii de la Universitatea de Tehnologie Chalmers și Institutul Regal de Tehnologie KTH din Suedia dezvăluie modul în care funcționează bateria lor structurală „fără masă”.
Cazul principal de utilizare este pentru mașinile electrice, unde o cantitate literalmente masivă de baterii ocupă mult spațiu și nu contribuie la structura reală a mașinii. De fapt, aceste mașini trebuie să fie special concepute pentru a transporta masa bateriilor. Dar dacă rama mașinii ar putea păstra energie?
„Datorită multifuncționalității lor, compozitele structurale ale bateriilor sunt adesea denumite „stocare de energie fără masă” și au potențialul de a revoluționa viitorul design al vehiculelor și dispozitivelor electrice”, explică cercetătorii.
Cum funcționează bateria și cum ar putea revoluționa segmentul electric
Pentru a face noua baterie structurală, oamenii de știință au așezat un material de sticlă tampon între un electrod pozitiv și negativ, apoi l-am ambalat cu un electrolit polimeric și l-au băgat în cuptor. Rezultatul este o baterie dură, plată, care se comportă bine și rezistă la testele de tracțiune în toate direcțiile.
Calitățile combinate ale bateriei (sau „multifuncționalitatea”) o fac de zece ori mai bună decât orice baterie anterioară fără masă – la care au lucrat oamenii de știință din 2007.
Universitatea de Tehnologie Chalmers scrie într-un comunicat de presă: „Bateria are o densitate de energie de 24 Wh/kg, ceea ce înseamnă o capacitate de aproximativ 20%, comparativ cu bateriile litiu-ion comparabile disponibile în prezent. Dar, din moment ce greutatea vehiculelor poate fi mult redusă, va fi necesară mai puțină energie pentru a conduce o mașină electrică, de exemplu, iar densitatea mai mică a energiei are ca rezultat și o siguranță sporită. Și cu o rigiditate de 25 GPa, bateria structurală poate într-adevăr concura cu multe alte materiale de construcție utilizate în mod obișnuit”.
Bicicletele electrice, sateliții și laptopurile ar mai putea fi alimentate cu această baterie
Oamenii de știință spun că următorul pas este îmbunătățirea performanței și mai mult, înlocuirea foliei de aluminiu din electrod cu material din fibră de carbon și subțierea separatorului. Acest lucru ar putea duce la o baterie care produce 75 Wh/kg de energie și 75 GPa de rigiditate, stabilind mai multe recorduri pentru bateriile fără masă și, de asemenea, reducând foarte mult greutatea acestora.
Pe lângă folosirea la mașinile electrice, echipa de studiu menționează bicicletele electrice, sateliții și laptopurile ca tehnologii care ar putea folosi baterii fără masă. Ar putea exista alte aplicații pe care nu le considerăm deloc electrice astăzi.
Una dintre cele mai interesante utilizări potențiale este în avioane, pe care oamenii de știință se luptă să le transforme în electricitate din cauza greutății imense a tehnologiei bateriei existente. Avioanele obișnuite, precum și vehiculele de decolare și aterizare verticale, ar putea deveni electrice folosind baterii fără masă. Ar putea chiar combina baterii structurale fără masă cu panouri solare pentru a stoca ceea ce absorb pentru o utilizare ulterioară.