Câți români au evitat facturile uriașe la energie electrică. Cum a împărțit ANRE amenzi de milioane
Liberalizarea pieței de energie electrică a lăsat multe necunoscute, iar furnizorii au căutat să speculeze lipsa de informații. ANRE, însă, dă impresia că a fost pe fază.
Odată cu liberalizarea pieței de energie electrică, toți românii au avut ocazia să-și schimbe furnizorul și să aleagă cea mai bună ofertă de pe piață. Cei care au rămas cu furnizorul actual s-au trezit cu facturi mai mari. Datele arată că puțini au înțeles acest proces.
Doar 1 milion de români au ales o ofertă nouă energie electrică. Între timp, ANRE a derulat o serie de controale pentru că furnizorii au speculat lipsa de informație și au căutat să umfle artificial facturile sau să-și păcălească clienții.
Haos după liberalizarea pieței de energie electrică
În urma controalelor, s-au descoperit o serie de nereguli. Practic, mai toți marii furnizori s-au ales cu amenzi. Între ianuarie și aprilie au avut loc mai multe acţiuni de control pentru că furnizorii erau obligați să respecte câteva reguli:
- reguli clare privind modul de organizare şi funcţionare a centrelor de telefonie (call-center);
- respectarea obligaţiei de a comunica solicitantului, în scris, în termen de maximum 15 zile lucrătoare de la data primirii cererii, a unei oferte privind condiţiile de furnizare a energiei electrice pe piaţa concurenţială;
- respectarea obligaţiei de încheiere a contractului de furnizare a energiei electrice în termen de maximum 5 zile de la data transmiterii de către clientul final a documentelor necesare
- respectarea frecvenţei de emitere a facturii pentru energia electrică furnizată clienţilor finali alimentaţi în regim de serviciu universal;
- modalitatea de facturare în perioada cuprinsă între două citiri consecutive ale aparatului de măsură de către operatorul de reţea;
- informarea clienţilor casnici din portofoliu cu privire la oferta pentru serviciu universal, ofertele concurenţiale proprii aplicabile precum şi la dreptul clienţilor de a încheia un contract de furnizare a energiei electrice pe piaţa concurenţială cu orice furnizor licenţiat.
Amenzi de milioane de lei date de ANRE
După acțiunile de control, Hidroelectrica a fost sancţionată cu amenda contravenţională în valoare de 400.000 lei pentru nerespectarea termenului de 15 zile lucrătoare de transmitere a ofertelor privind condiţiile de furnizare a energiei electrice pe piaţa concurenţială şi pentru nerespectarea termenului de 5 zile de încheiere a contractelor de furnizare a energiei electrice.
De asemenea, Electrica Furnizare, Enel Energie România au fost sancţionaţi fiecare cu amendă contravenţională în valoare de 400.000 lei pentru același lucru.
Enel Energie a primi o amendă contravenţională în valoare de 400.000 lei pentru nerespectarea termenului de 5 zile de încheiere a contractelor de furnizare a energiei electrice. Totodată, Enel Energie a fost sancţionată cu amendă contravenţională în valoare de 200.000 lei pentru nerespectarea prevederilor legale privind informarea clienţilor.
Enel Energie Muntenia a fost sancţionată cu amendă contravenţională în valoare de 200.000 lei pentru nerespectarea prevederilor legale privind informarea clienţilor.
Alte amenzi au fost:
- CEZ Vânzare – 200.000 lei
- E.ON Energie România – 210.000 lei
- Electrica 300.000 lei
ANRE susține că doar 1 milion de români au înțeles procesul de liberalizare a pieței și au ales oferta cea mai avantajoasă de pe piață. Nu se știe, însă, dacă oferta a venit de la același furnizor sau de la altul.
„Din numărul total al clienţilor casnici, de aproximativ 8,9 milioane, la data de 1 ianuarie 2021, 5.902.323 se aflau în piaţa reglementată de energie electrică. În perioada 1 ianuarie – 30 aprilie 2021, 926.000 de clienţi casnici au semnat contracte de furnizare a energiei electrice în regim concurenţial, iar numărul acestora a ajuns în prezent la circa un milion”, au arătat reprezentanţii ANRE.