Ai auzit doar de Dacia, dar nu de faimoasele mașini românești construite la uzina Roman. Povestea camioanelor Bucegi și Carpați

Ai auzit doar de Dacia, dar nu de faimoasele mașini românești construite la uzina Roman. Povestea camioanelor Bucegi și Carpați

Uzina Roman a apărut în Brașov în anul 1921, sub numele inițial de Romloc. Aceasta a fost redenumită în „Steagul Roșu” în 1948, an în care s-a început producția de camioane.

Autoritățile comuniste au căutat soluții pentru a pune rapid în producție camioane autohtone, având în vedere nevoia acută de astfel de vehicule în țară. Astfel, s-a ajuns la un acord încheiat la sfârșitul anului 1950 care viza asamblarea modelului sovietic ZIS-50 la uzina din Brașov, acesta primind mai apoi numele de SR-101.

Cu toate acestea, autoritățile române au trasat câteva sarcini clare uzinei. Cu alte cuvinte, se dorea proiectarea și asamblarea unui camion autohton fără inspirație sovietică.

Principala companie contractată de uzina Roman din Brașov a fost una franceză, respectiv Societe des usines Chausson. Datorită unei abordări occidentale, uzina Roman din Brașov avea oportunitatea de a produce un camion modern. Așa a apărut SR-131, numit și Carpați, care urma să fie pus în producția în serie în 1961.

Cele mai cunoscute camioane românești

Camionul SR-131 Carpați avea o sarcină utilă de 3 tone și o masă totală de 6.2 tone. Ulterior a fost dezvoltată și o versiune SRS-132 Carpați, care avea o sarcină utilă de 2.5 tone. După caracteristicile tehnice, capionul SR-131 Carpați ar putea fi comparat cu modelul camionului sovietic GAZ-53, care fusese lansat tot în 1961. Motorul celui produs la Brașov era mai puternic, chiar dacă sarcina utilă era mai mică. La scurt timp a fost lansat și ZIL 130 în URSS, care era cu 10 CP mai puternic și avea o sarcină utilă și mai mare.

Între timp și uzina Roman din Brașov a lansat camionul SR-113 Bucegi. Acesta avea o sarcină utilă de 5 tone, comparabilă cu GAZ-urile și ZIL-urile sovietice, iar startul producției fusese programat pentru 1963. Bucegi avea acelați motor V8 de origine Ford de 140 CP și 320 Nm, cuplat însă la o cutie de viteze cu 5 trepte. Șasiul era de o construcție similară cu Carpați, dar era ranforsat pentru sarcina și greutatea mai mare.

Uzina Roman din Braşov a continuat să își dezvolte afacerea și conexiunile internaționale. Astfel, a fost încheiat un parteneriat cu germanii de la MAN semnat în 1969, el dând start unei noi ere de progres a uzinei. Aşa au apărut în anul 1971 primele camioane cu marcă Roman, însă numele SR era în continuare folosit pentru camioanele Bucegi și Carpați, până spre anul 1974, când a luat sfârşit producţia lor. Apogeul a fost atins în 1977, atunci când a fost înregistrată o cifră record de producție, de 33 mii de camioane de an, conform bizbrasov.ro.

Raportat la acele vremuri, însemna că Roman era una din cele mai puternice uzine de profil din lume!

Citește și: