07 mart. 2021 | 09:53

Acest profesor de la Harvard crede că asteroidul bizar din 2017 era, de fapt, un OZN

CHESTII

Un obiect extrem de neobișnuit a fost văzut călătorind prin sistemul solar în 2017. Având un nume hawaian, Oumuamua era mic și alungit – câteva sute de metri pe câteva zeci de metri, călătorind cu o viteză suficient de rapidă pentru a scăpa de gravitația Soarelui și a se muta în spațiul interstelar. Acum se crede că a fost, de fapt, un OZN.

Nu era de mirare că cineva o să întrebe dacă nu cumva a fost o navă spațială. Se pare că ori de câte ori astronomii descoperă ceva neobișnuit, cineva susține că trebuie să fie extratereștri.

Aproape toți oamenii de știință cred că Oumuamua provine probabil din afara sistemului solar. Este un obiect asteroid sau asemănător unei comete care a părăsit o altă stea și a călătorit prin spațiul interstellar.

Dar nu toată lumea este de acord. Avi Loeb, profesor de astronomie la Harvard, a sugerat recent într-o carte că este, de fapt, o navă spațială extraterestră. Dar cât de fezabil este acest lucru? Și cum de majoritatea oamenilor de știință nu sunt de acord cu afirmația?

Ne-a vizitat un OZN în 2017?

Cercetătorii estimează că Calea Lactee ar trebui să conțină aproximativ o sută de milioane de miliarde de comete și asteroizi expulzați din alte sisteme planetare și că unul dintre acestea ar trebui să treacă prin sistemul nostru solar în fiecare an sau cam așa ceva. Deci, are sens că Oumuamua ar putea fi unul dintre acestea.

Ceea ce l-a făcut pe Oumuamua deosebit de interesant a fost că nu a urmat orbita pe care te-ai aștepta s-o urmeze – traiectoria sa arată că acționează asupra ei o „forță non-gravitațională” suplimentară. Acest lucru nu este prea neobișnuit. Presiunea radiației solare, a gazului sau a particulelor expulzate pe măsură ce un obiect se încălzește aproape de Soare poate da o forță suplimentară și vedem asta cu comete tot timpul.

Experții în comete au explorat diverse explicații în acest sens. Având în vedere că acesta era un obiect mic, întunecat, care trecea foarte repede înainte de a dispărea, imaginile pe care le-am putut obține nu au fost foarte clare și, prin urmare, este dificil să fim siguri.

Totuși, Loeb consideră că „Oumuamua este o navă spațială extraterestră, alimentată de o navă ușoară”. Adică o metodă de propulsie a unei nave spațiale folosind presiunea de radiație exercitată de Soare pe oglinzi uriașe. El susține că accelerația non-gravitațională este un semn de manevră „deliberată”. Acest argument pare să se bazeze în mare parte pe faptul că „lui Oumuamua îi lipsește un înveliș și o coadă asemănătoare unei comete, care sunt semnături obișnuite ale cometelor care suferă o accelerație non-gravitațională”.

Nu există dovezi științifice solide care să ateste această teorie

El poate avea sau nu dreptate și nu există nicio modalitate de a dovedi sau de a contesta această idee. Dar afirmații de acest gen, în special din partea oamenilor de știință cu experiență, nu sunt apreciate de comunitatea științifică din mai multe motive.

Aceasta nu înseamnă că nu ar trebui să căutăm OZN-uri. Se investesc foarte mulți bani și timp. Pentru astronomii care sunt interesați de știința adecvată a extratereștrilor, există „astrobiologia” – știința căutării vieții în afara Pământului pe baza semnelor activității biologice. Pe 18 februarie, roverul Perseverance al NASA a aterizat pe Marte și va căuta molecule care pot include astfel de semnături, de exemplu. Alte ținte interesante sunt lunile lui Jupiter și Saturn.

În următorii cinci ani, vom avea, de asemenea, tehnologia pentru a căuta viață extraterestră pe planete în jurul altor stele (exoplanete). Atât Telescopul Spațial James Webb (care urmează să fie lansat în 2021), cât și Telescopul European (care urmează să apară pentru prima lumină în 2025) vor analiza în detaliu atmosferele exoplanetei, căutând semne de viață.

De exemplu, oxigenul din atmosfera Pământului este acolo, deoarece viața îl produce constant. Între timp, inițiativa Search for Extraterrestrial Intelligence (Seti) a scanat cerul cu radiotelescoape de decenii, în căutarea extratereștrilor.

Semnele vieții extraterestre ar fi o descoperire uimitoare. Dar când găsim astfel de dovezi, vrem să fim siguri că sunt bune. Pentru a fi cât se poate de siguri, trebuie să prezentăm argumentele altor experți în domeniu pentru a le examina și a le critica, urmări metoda științifică care, în modul său lent și plictisitor, ne duce acolo până la urmă.

Acest lucru ne-ar oferi dovezi mult mai fiabile decât afirmațiile cuiva care are o carte de vândut și OZN-uri închipuite.