Toyota vrea să ia fața Tesla cu o baterie revoluționară: cum vrea să atingă autonomie de 1.000 de kilometri
Toți producătorii auto investesc masiv în dezvoltarea mașinilor electrice, dar mai ales caută să-și scadă costurile cu bateriile. Toyota vrea acum să ia fața Tesla cu o baterie revoluționară.
Industria auto virează de ceva ani spre mașinile electrice, iar Tesla pare că a setat direcția în această privință. Dar îmbunătățiri se fac permanent, iar producătorii caută soluții pentru a-și reduce costurile și pentru a veni pe piață cu modele accesibile pentru toată lumea.
În acest moment, bateria unui model electric este o componentă extrem de scumpă. E undeva la 30% din costul totul de fabricație al mașinii, ceea ce reprezintă extrem de mult. E motivul pentru care giganți ca Tesla caută să elimine cobaltul, element extrem de scump, și să vină cu noi tehnologii mai puțin scumpe.
Dar Tesla nu e singurul producător care caută soluții în zona asta. Asta face și Toyota, care vrea să vină cu o baterie pentru mașini electrice bazată pe fluorură care permite o densitate mai mare de energie decât acumulatorii Li-Ion. Japonezii promit o autonomie de 1.000 de kilometri pe baza noii tehnologii.
Toyota vrea să ia fața Tesla cu o baterie revoluționară
Pentru a aduce pe piață bateria revoluționară și, eventual, pentru a vinde tehnologia din spatele ei, Toyota lucrează în prezent cu cercetătorii de la Universitatea din Kyoto la dezvoltarea unei baterii mai performante pentru mașinile electrice. Litiul e înlocuit cu fluorură, întrucât aceasta permite o densitate mai mare de energie comparativ cu acumulatorii tradițional Li-Ion.
Cercetătorii afirmă că bateria cu fluorură permite stocarea unei cantități de șapte ori mai mare de energie pe unitate de masa comparativ cu Li-Ion, ceea ce ar permite atingerea unor autonomii de circa 1.000 de kilometri. Fluorura este un ion monoatomic al fluorului, cu formula chimică F-, iar bateriile bazate pe fluorură sunt cunoscute sub acronimul FIB (Fluoride-Ion Battery).
Ar fi însă o problemă, iar producătorii care au mai testat această pistă au atras atenția: bateriile bazate pe fluorură funcționează optim la temperaturi ridicate, ceaa ce, evident, reprezintă o mare provocare. Nu s-ar dovedi utile în sezonul rece.
Cercetătorii japonezi susțin însă că au reușit să reducă semnificativ temperatura de operare prin utilizarea unor electrozi produși dintr-un aliaj de cobalt, nichel și cupru.
Cum spuneam, și Tesla caută soluții în această zonă. Compania lui Elon Musk dezvoltă împreună cu CATL o baterie ieftină fără cobalt care îi va permite să vândă mașini electrice la prețuri similare cu mașinile cu motoare cu combustie.