Ce se întâmplă când oamenii pot schimba mașini vechi pe biciclete electrice
Un plan de încasare pentru mașini vechi a ajutat la scoaterea de pe drum a mașinilor poluante, înlocuindu-le cu vehicule electrice personale eficiente și care reduc traficul, în general biciclete electrice și scutere electronice.
Poate e șocant pentru noi, care abia ne descurcăm cu un program de tipul Rabla, însă pentru lituanieni șocul a fost repede transformat în acțiune, profitând de ocazia de a-și schimba “rablele” lor cu biciclete electrice noi.
Programul a fost dezvoltat de Agenția de Management a Proiectelor de Mediu (APVA) din Lituania, parte a Ministerului Mediului din țară. Programul a început în această vară cu un buget de 8 milioane de euro.
Cum a fost făcut schimbul?
Pentru a se califica, cetățenii pot solicita și apoi pot primi o subvenție de până la 1.000 de euro pentru achiziționarea unei noi biciclete electrice, a unui e-scuter, e-moped, e-motocicletă sau chiar credite de transport public, după schimbul vechiului lor vehicul.
De fapt, multe dintre mașinile mai vechi tranzacționate valorează mai puțin de 1.000 de euro, ceea ce înseamnă că proprietarii ies încă de la început pe plus, mai ales dacă stai să te gândești la costurile pentru asigurări auto, la benzină și permise de parcare – chin de care scapi după ce scapi și de vehiculul vechi.
Iar partea bună este că cei 1000 de euro reprezintă o sumă îndeajuns de mare încât să nu-ți faci griji că va trebui să contribui cu prea mult din buzunarul propriu.
Până în prezent, programul lituanian a cheltuit aproximativ 95% din bugetul său, dar a fost deja suplimentat cu 3 milioane de euro pentru a menține popularul program în desfășurare.
“Inițiativa a primit multă atenție din partea populației. Numărul de cereri a depășit toate așteptările. Din acest motiv, Ministerul Mediului a alocat încă 3 milioane de euro din Programul privind schimbările climatice”, a explicat Austėja Jonaitytė, purtătorul de cuvânt al APVA.
În mod evident, este un program care ar putea și ar trebui reprodus în multe alte țări, iar România nu scapă din ochi nici de data aceasta.
Cu atât de multe vehicule vechi pe străzile din țară și cu atâtea proceduri de infringement pe care le-a primit România din cauza nerespectării normelor de mediu, un astfel de program ar fi mai mult decât util să mai spele din păcatele de mediu pe care industria noastră auto și obiceiurile noastre de consum le-au produs.
Dacă ne uităm și la producția de biciclete în UE și la aportul României în acest sens, un program de schimb vehicul vechi – biciclete noi poate părea o soluție viabilă.