România se află iarăși pe ultimul loc în UE. Capitolul la care trebuie să recuperăm enorm
Piaţa automobilelor electrice şi hibride a explodat în acest an în Uniunea Europeană, datorită stimulentelor guvernamentale, însă România se situează din nou printre statele cu cea mai mică creştere a vânzărilor de automobile cu emisii zero sau reduse.
Datele publicate joi de Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), arată cât de greu se descurcă România în ceea ce privește vânzările de automobile mai prietenoase cu mediul.
Cum arată datele la nivel european?
Datele înregistrate la nivelul Uniunii Europene, în primele nouă luni ale acestui an, au fost vândute aproximativ 570.000 de autoturisme electrice şi hibride, ceea ce înseamnă o creştere de 122% comparativ cu perioada similară a anului trecut.
În al treilea trimestru al anului 2020, aproape unul din 10 autoturisme vândute în UE era un vehicul cu încărcare electrică (9,9%), comparativ cu 3% în aceeași perioadă a anului trecut.
Deși măsurile de sprijin introduse de diferite țări pentru a stimula cererea de mașini pe fondul pandemiei COVID-19 au dezavantajat maşinile cu motor convențional, motorina și benzina au reprezentat împreună mai mult de 75% din vânzările totale de mașini din UE din iulie până în septembrie.
Ca tip de vehicul cu motor alternativ, vehiculele electrice hibride (HEV) au fost cele mai bine vândute, înregistrând o creștere de 88,8% în al treilea trimestru al anului curent.
În total, 341.092 mașini electrice hibride au fost vândute din iulie până în septembrie 2020, reprezentând 12,4% din piața auto din UE.
În topul țărilor care au avut cele mai multe vânzări de autoturisme electrice şi hibride au fost Germania, Franţa şi Suedia cu vânzări de aproximativ 204.500, 111.000 şi 56.500 de unităţi.
Cum s-a descurcat România?
În România, în primele nouă luni ale acestui an au fost vândute 1.398 de autoturisme electrice şi hibride, în creştere cu 39,9% în ritm anual.
Singurele ţări din UE unde creşterea pieţei a fost mai mică decât în România sunt Olanda (16,3%), Cipru (22,2%) şi Portugalia (39,5%).
În aceeaşi perioadă, vânzările de autoturisme cu motor pe benzină au scăzut cu 38% la nivelul UE până la 3,529 milioane de unităţi, iar cele cu motor diesel au scăzut cu 35% până la 2,03 milioane de unităţi.
În România, vânzările de autoturisme cu motor pe benzină au scăzut cu 42,9% până la 47.690 de unităţi, iar cele cu motor diesel au scăzut cu 30,4% până la 22.873 de unităţi.
Conform datelor ACEA, în trimestrul al treilea, aproximativ 75% dintre autoturismele vândute în UE au fost cu motor pe benzină sau diesel, comparativ cu 88,6% în perioada similară a anului trecut.