11 nov. 2020 | 17:49

Riști să-ți iei amendă uriașă ca șofer sau pasager. Obligația de care nu știu mulți români, dar te costă

AUTO
Riști să-ți iei amendă uriașă ca șofer sau pasager. Obligația de care nu știu mulți români, dar te costă

Românii trebuie să știe de o obligație din Codul Rutier. Atât ca pasageri, cât și ca șoferi pot ajunge să fie amendați și amenda nu-i mică.

2020 a venit cu multe schimbări, inclusiv la Codul Rutier. Au fost aduse modificări în ceea ce privește circulația pe drumurile publice, dar și un nou cuantum de amenzi în cazul în care aceste reglementări sunt încălcate. Tocmai de aceea e bine să fii informat ca să eviți să dai bani.

De ce îți iei amendă ca șofer sau pasager, conform Codului Rutier

Schimbarea care prevede amenzi și pentru șoferi, și pentru pasageri e activă din iulie 2020, conform Ordonanței de urgență nr. 13/2020 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice. Modificările aduse Codului Rutier au intrat în vigoare și este important ca orice participant la trafic, în calitate de șofer sau pasager să țină cont.

Amenda pe care o poți evita ține de purtarea centurii de siguranță. Obligația e ca toate persoanele aflate în mașină și în mișcare să poarte centura de siguranță. Nu contează locul pe care îl ocupă în mașină, în dreapta șoferului, pe scanul șoferului sau pe bancheta mașinii.

Reglementările, în afară de obligativitatea purtării centurii de siguranță, prevăd și punctele de amendă. Nepurtarea centurii înseamnă că riști o amendă încadrată în Clasa 1 de contravenții. Presupune o penalizare cu două sau trei puncte-amendă, iar punctul-amendă are valoarea de 145 de lei. Astfel, cuantumul amenzilor e între 290 și 435 de lei.

Pe scurt, fie că ești șofer sau pasager, prima obligație pe care o ai când urci într-o mașină este de a te asigura că centura de siguranță este funcțională și poziționată corespunzător.

Este, de altfel, printre primele lucruri care se învață la școala de șoferi, atât la teorie, cât și la practică, sau mai cunoscute sub numele de ore de traseu. Este primul element de protecție în cazul unui accident cu coliziune frontală, sau laterală, în afară de airbaguri, asta în cazul în care mașina este prevăzut cu aceste dispozitive.