29 mai 2020 | 10:34

Probleme mari la Dacia: Renault suspendă creșterea producției și vrea să dea afară 15.000 de angajați

ACTUALITATE
Probleme mari la Dacia: Renault suspendă creșterea producției și vrea să dea afară 15.000 de angajați

Criza generată de coronavirus lasă urme adânci în industria auto și nici Dacia nu scapă. Renault a confirmat oficială că nu va mai crește capacitatea de producție la uzina din Mioveni. Iar asta înseamnă, între altele, că noile modele sunt puse sub semnul întrebării.

Renault caută să facă economii substanțiale la nivel mondial pentru a se menține pe linia de plutire. Vor fi disponibilizări masive la nivel global, iar uzina Dacia de la Mioveni va avea, la rându-i, de suferit. Capacitatea de creștere a producției, preconizată pentru anul acesta, va fi amânată.

Potrivit planului de reducere a costurilor, 15.000 de oameni vor fi dați afară. O treime dintre aceștia sunt din Franța, iar restul în celelalte unități din lume. Deși constructorul nu pomenește nimic de Dacia, constructorul autohton ar putea fi afectat foarte tare.

Probleme mari la Dacia și Renault

Printre uzinele vizate de planul Renault se numără cele din Maroc și România. Adică fix acolo unde Dacia produce modelele sale. Astfel, capacitatea de producție nu va mai crește, așa cum își propunea constructorul auto francez. La Dacia, spre exemplu, se vorbea de o investiție de 100 de milioane de euro pentru creșterea cu 15% a capacității de producție.

Ceva investiții s-au făcut, dar acum totul e tras pe dreapta. În prezent, la Mioveni se produc 350.000 de unități anual. Planul era să se ajungă la 406.000 de mașini, dar planul e suspendat din cauza crizei. În aceste condiții, ar putea fi afectată și producția de cutii de viteze din România, fiindcă Renault vorbește despre un studiu pentru ”raționalizarea activităților de fabricație a cutiilor de viteze în lume”.

Lucrurile erau incerte încă din luna februarie. Iată ce spunea șeful Dacia.

”Înainte de criză, în februarie, am anunțat că suspendăm o parte din investiție, fiindcă analizăm piața și de asta decidem dacă este sau nu cazul să investim. O parte dintre investiții s-au făcut, de exemplu linia de presaj de mare viteză, o parte sunt suspendate, fiindcă nu este timpul potrivit, dacă ținem cont de context și de diversele informații.”
Christophe Dridi

Două miliarde de euro, ținute la saltea

Renault susține că va reduce costurile fixe cu peste două miliarde de euro. Și nu e vorba doar de anul acesta, e un plan gândit pentru următorii trei ani. Revenirea, dacă va exista, va fi greoaie.

Renault a cerut sprijin și statului francez, care deține 15% din Renault. Vrea un împrumut de cinci miliarde de euro, garantat de Guvernul de la Paris. Pentru că e nevoie de bani, în condițiile în care grupul Renault are 180.000 de angajați în lume și va renunța la 8% dintre ei.

Iată cum arată planul Renault:

  • Îmbunătățirea eficienței și reducerea costurilor de inginerie, profitând de activele consolidate ale Alianței, aproximativ 800 de milioane EUR:
  • Raționalizarea proiectării și dezvoltării vehiculelor: reducerea diversității componentelor, creșterea standardizării, programele Leader – Follower din cadrul Alianței.
  • Optimizarea resurselor: concentrarea dezvoltării tehnologiilor strategice cu valoare adăugată ridicată în sit-urile de inginerie din Ile-de-France; optimizarea utilizării centrelor de cercetare și dezvoltare din străinătate și subcontractarea; optimizarea mijloacelor de validare prin utilizarea sporită a digitalului.
  • Accelerarea transformării uzinelor prin generalizarea instrumentelor specifice Industriei 4.0
  • Îmbunătățirea procesului în noile proiecte de inginerie: accelerarea digitalizării și „design to process ” („de la concepție la proces”).
  • Dimensionarea corectă a capacităților industriale:
  • Capacitatea de producție globală revizuită de la 4 milioane de vehicule în 2019 la 3,3 milioane până în 2024 (referință Harbour).
  • Ajustarea numărului de angajați din producție.
  • Suspendarea proiectelor de creștere capacitară planificate în Maroc și România, studiu pentru adaptarea capacităților de producție ale Grupului în Rusia, studiu pentru raționalizarea activităților de fabricație a cutiilor de viteze în lume.

În Franța, patru ipoteze de lucru pentru optimizarea producției vor face obiectul unei consultări aprofundate cu toate părțile interesate, în special cu partenerii sociali și cu autoritățile locale:

  • Renault lansează un proces de consultare la uzinele din Douai și Maubeuge pentru a studia crearea unui centru optimizat de excelență pentru vehicule electrice și vehicule comerciale ușoare în nordul Franței.
  • Reflecție deschisă asupra reconversiei uzinei de la Dieppe la sfârșitul producției Alpine A110.
  • În Flins, crearea unui ecosistem de economie circulară pe sit, inclusiv transferul activităților de la Choisy-le-Roi.
  • La Fonderie de Bretagne, Renault lansează o revizuire strategică.