16 feb. 2020 | 13:19

Planuri mari: cum vrea Guvernul să construiască cel mai lung tunel din România

ACTUALITATE
Planuri mari: cum vrea Guvernul să construiască cel mai lung tunel din România

Guvernul demis condus de Ludovic Orban are planuri mari pentru 2020. Deși a picat prin moțiune de cenzură, guvernanții își fac planuri pentru a construi cel mai lung tunel din România. Deocamdată, doar pe hârtie.

Guvernul demis are planuri mari pentru anul acesta. Deși echipa lui Ludovic Orban a fost debarcată prin moțiune de cenzură, liberalii se pregătesc de mai multe proiecte majore. Înainte de a cere votul de încredere pentru Guvernul Orban 2, PNL a venit, prin intermediul Ministerului Transporturilor, cu un proiect ambițios.

Vrea să construiască cel mai lung tunel din România. Potrivit planurilor de pe hârtie, acesta ar urma să aibă o lungime de trei kilometri. Investiția e estimată la 1,28 de miliarde de lei.

Cel mai lung tunel din România, un plan prea ambițios

Ministrul demis al Transporturilor, Lucian Bode, a prezentat detaliile acestui proiect. El susține că licitația ar putea începe în luna mai, iar tunelul va fi construit pe traseul din Sălaj al Autostrăzii Transilvania.

Deocamdată, se face documentația. E nevoie de cele mai noi tehnologii din domeniu, având în vedere că a construi așa ceva presupune o expertiză specială. Evident că s-a apelat la consultanți străini.

„Noi estimăm ca până undeva în aprilie să finalizăm (…) şi să fim în situaţia în care în luna mai să urcăm în SICAP, pentru licitaţie – proiectare şi execuţie, tunelul Meseş”, a spus ministrul demis Lucian Bode.

Un proiect care necesită mai mult decât ambiție

Directorul CNAIR recunoaște că planul este unul ambițios. E vorba de un proiec aparte care, dacă nu e implementat cum trebuie, atunci se poate dovedi un adevărat dezastru.

„Fiind o lucrare de investiţie cu un specific aparte, (…) a necesitat inclusiv asistenţa din partea unor experţi de la o firmă internaţională renumită pentru a pune la punct documentaţia, pentru că necesită în primul rând o lucrare de bază acele tunele. Necesită un sistem de monitorizare a traficului în acest tunel. Sunt nişte experienţe pe care alte state le au. Din păcate, noi acum suntem în faza pionieratului şi am apelat la această experienţă pentru a genera o documentaţie matură şi cu toate elementele tehnice, pentru a o putea scoate la licitaţie”, a precizat Florin Scarlat.

Tunelul va avea două galerii, cu o lungime de 2.890 de metri.

Numai că astfel de proiecte sunt nu numai costisitoare, ci presupun expertiza unor oameni specializați.

E nevoie, între altele, de un sistem inteligent care să supravegheze permanent traficul de acolo. De asemenea, e nevoie de proceduri extrem de bine puse la punct pentru că, în cazul unui accident, intervenția va fi extrem de dificilă.

Fiecare pas trebuie gândit cu atenție. Nu este un proiect care nu poate fi realizat, dar experiența ultimilor ani a arătat că planurile guvernanților dau bine doar pe hârtie.

Și cam atât.