Spionaj la mall: peste 5 milioane de imagini colectate fără ca oamenii să știe
Cum e să te duci în mall să-ți cumperi un outfit sau să te relaxezi, pur și simplu și apoi să afli că ai fost înregistrat, iar datele tale sunt stocate, totul fără știrea ta? Canadienii îți pot spune.
Cadillac Fairview a încorporat camere foto în chioșcurile de informații digitale din 12 centre comerciale din Canada și a folosit tehnologia de recunoaștere facială fără cunoștința sau consimțământul clienților.
Compania, una dintre cele mai mari companii imobiliare comerciale din America de Nord, a realizat 5 milioane de imagini cu “camerele mici, discrete”, potrivit unei anchete a comisarilor de confidențialitate Alberta și B.C.
Datele au fost colectate pe ascuns, dar în scopuri “nevinovate”
Cu toate acestea, Cadillac Fairview a declarat că imaginile sunt colectate pentru a analiza vârsta și sexul cumpărătorilor și nu pentru a identifica persoanele.
Imaginile au fost șterse după ce au fost analizate, dar anchetatorii au descoperit că “informațiile biometrice sensibile” generate de acestea erau stocate într-o bază de date centralizată de către o terță parte.
Cadillac Fairview a declarat că nu știa că această bază de date există, despre care comisarii spun că a agravat riscul ca datele să fie folosite de părți neautorizate sau de „actori răuvoitori”.
“Lipsa consimțământului a fost deosebit de îngrijorătoare, având în vedere sensibilitatea datelor biometrice, care este o caracteristică unică și permanentă a corpului nostru și o cheie a identității noastre”, spune Daniel Therrien, comisarul pentru confidențialitate din Canada.
Purtătorul de cuvânt al Cadillac Fairview, Jess Savage, a declarat către CBC că tehnologia AVA nu stochează nicio imagine în timpul programului pilot și nu este capabilă să recunoască pe nimeni.
“Cele cinci milioane de reprezentări menționate în raportul biroului comisarului pentru confidențialitate nu sunt fețe. Acestea sunt secvențe de numere pe care software-ul le folosește pentru a clasifica în mod anonim intervalul de vârstă și sexul cumpărătorilor din informațiile pe care le vede camera”, a spus aceasta.
“Raportul OPC concluzionează că nu există dovezi că au fost utilizate tehnologii în scopul identificării indivizilor”.
Situația nu a fost ignorată
Camerele de la chioșcurile Cadillac Fairview au fost demontate imediat după ce comisarii au lansat cercetarea, în 2018.
“De asemenea, a șters toate informațiile asociate tehnologiei de analiză video care nu sunt necesare în scopuri potențiale de litigiu și a confirmat că nu va păstra sau utiliza aceste date în niciun alt scop. Aceasta include cele 5 milioane de reprezentări biometrice ale fețelor cumpărătorilor individuali, pe care le-a păstrat fără niciun motiv discernabil”, au declarat comisarii.
Comisarii spun că rămân îngrijorați de faptul că Cadillac Fairview a refuzat cererea lor de a se angaja să obțină “consimțământ expres și semnificativ” de la cumpărători dacă va folosi tehnologia în viitor.