09 iul. 2020 | 09:18

Motorul care transformă electricitatea direct în propulsie tocmai a fost inventat

ACTUALITATE
Motorul care transformă electricitatea direct în propulsie tocmai a fost inventat

Dacă această tehnologie de propulsie plasmatică este reală, ar putea schimba totul. Toamna trecută, un profesor de la Universitatea Wuhan, pe nume Jau Tang, a lucrat din greu pentru a crea un prototip care, la început, suna prea bine ca să fie adevărat.

El a declarat într-un interviu că ideea de bază este că dispozitivul său transformă energia electrică direct în propulsie, fără combustibili fosili, folosind microundele pentru a alimenta aerul comprimat într-o stare plasmatică și a-l împinge cu viteză. Tang a sugerat chiar că ar putea fi suficient de mare pentru a ajuta la zborul avioanelor comerciale mari de pasageri. În cele din urmă, spune el, s-ar putea să alimenteze chiar nave spațiale.

Inutil să spunem că acestea sunt idealuri grandioase. Un propulsor care nu necesită tancuri de combustibil sună cam SF, precum filmul “Back to the future” sau cele Marvel. Dar, în ceea ce spune Tang despre invenția lui, să-i spunem “Tang Jet”, la care a lucrat împreună cu colaboratorii de la Universitatea Wuhan, aceasta ar putea avea potențial de schimbare a lumii non-ficționale.

„În esență, scopul acestei tehnologii este de a încerca să folosească electricitatea și aerul pentru a înlocui benzina”, a spus el. „Încălzirea globală este o amenințare majoră pentru civilizația umană. Tehnologia fără combustibil fosil care folosește plasma de aer cu microunde ar putea fi o soluție”.

Omul de știință anticipează că acest lucru se va întâmpla rapid. În doi ani, spune el, ar putea alimenta drone, iar într-un deceniu, avioane. Asta ar fi minunat, evident. Dar este dificil de evaluat dacă invenția lui Tang ar putea vreodată să ajungă la acest nivel. Un lucru este sigur: dacă tehnologia funcționează așa cum speră, lumea nu va mai fi niciodată aceeași.

„Tang Jet”

Tehnic vorbind, Tang Jet este o încercare de a construi un „propulsor cu plasmă”, un concept care a câștigat atenția periodic în cercurile științifice. Michael Heil, un inginer aerospațial, cu o lungă carieră de cercetare a Forțelor Aeriene și NASA, a declarat pentru Futurism că cercetarea lui Tang îi amintește de alte câteva încercări de a construi tehnologie de propulsie aeriană pe care a întâlnit-o de-a lungul anilor.

Propulsoarele cu plasmă ca cele care ar putea alimenta Tang Jet-ul au fost create de ceva vreme. NASA a lansat pentru prima dată un satelit echipat cu propulsoare cu plasmă în 2006, dar capacitățile sale sunt departe de ceea ce propune Tang cu cercetările sale.

Inginerii au visat de mult la un avion cu propulsor cu plasmă, dar fiecare încercare a fost distrusă de limitările tehnologice. De exemplu, New Scientist a raportat în 2017 că o echipă de la Universitatea Tehnică din Berlin a încercat să construiască un propulsor similar – dar ca orice încercare din deceniul precedent, munca lor nu a devenit niciodată utilă în afara laboratorului. Acest lucru, deoarece problemele încep să apară atunci când se lucrează la logistica construirii unui vehicul care funcționează efectiv.

Tang nu are de gând să comercializeze dispozitivul în sine. În schimb, dorește să-și demonstreze meritele, în speranța că liderii guvernamentali sau titanii industriei vor fi inspirați de ideile sale. „Pașii către realizarea unui motor turbo complet cu plasmă ar costa foarte mulți bani, timp și energie”, a spus el. „O astfel de investiție depășește resursele noastre actuale. Aceste sarcini ar trebui să fie asumate de industriile aerospațiale sau de agențiile guvernamentale”.

De ce ar putea fi irealizabil

Christopher Combs, cercetător în aerodinamică la Universitatea din Texas din San Antonio, este sceptic în ceea ce privește principiile care stau la baza teoriei lui Tang. Combs spune că este puțin probabil ca acesta să se extindă până la dimensiunea necesară pentru a ridica un avion – cu alte cuvinte, aceleași provocări care s-au dovedit insurmontabile pentru propulsoarele cu plasmă anterioare vor avea același efect. Prototipul actual, din perspectivă, produce doar aproximativ 10 Newton-uri de tracțiune – cam la fel ca o rachetă de model mediu.

Chiar dacă ar fi la o scară perfectă, spune Combs, există problema puterii. Costumul lui Iron Man a fost alimentat de un „Arc Reactor”, iar mașina zburătoare DeLorean a fost alimentată de un „Mr. Fusion”, care a transformat gunoiul menajer în mai mult de un gigawatt de putere – ambele, din păcate, sunt fictive.

“Combustibilii fosili stochează mult mai multă energie în greutate decât bateriile și este puțin probabil să se schimbe în curând. Și este irealizabil, pentru că Tang Jet are nevoie de multă putere”, spune Combs. Pe scurt, nicio tehnologie de baterie existentă nu ar putea oferi suficientă putere.

Așadar, atât Combs cât și alți cercetători au pus sub semnul întrebării fezabilitatea unui Tang Jet practic, bazat pe tehnologia pe care o avem astăzi. Fără o rezolvare rapidă a problemei energetice, este cu siguranță o aspirație prea înaltă, zic aceștia.