Una dintre cele mai ciudate invenții: motocicleta cu șenile care te duce pe orice teren
Cu toate că aspectul poate părea mai mult decât straniu, motocicletele cu șenile ofereau multe avantaje: greutate scăzută și viteză rezonabilă de deplasare, cu o capacitate sporită de a depăși obstacolele de pe teren.
Ideea părea promițătoare, iar astfel de modalități de transport și nu numai a fost construit în multe țări, în principal pentru utilizări în acțiuni militare.
Motocicletele sunt mult mai greu de combătut, în comparație cu vehiculele mai mari. O motocicletă poate intra în zone strâmte, poate trece cu ușurință peste terenuri accidentate, și poate muta soldați individuali fără a necesita atât de mult combustibil.
BMW Schneekrad – 1936
Schneekrad este termenul german pentru “snowmobil”. Deși nu arată mai deloc ca o sanie, vehiculul de la BMW putea trece peste zăpezile tundrelor fără prea multe eforturi.
BMW a construit această creație dintr-un R12, o bicicletă de producție care a funcționat din anii `36 până în `42. Deși nu au trecut niciodată de prototipul Schneekrad, au făcut până și un ataș pentru el. Eșecul proiectului a constat în faptul că era imposibil de cârmuit.
Mercier Type 3 – 1937
Armata franceză a testat o motocicletă cu șenile pentru o scurtă perioadă. Ideea i-a aparținut lui Adrien Mercier.
Motorul pentru Mercier Type 3 a fost un motor de 350cc, cu 11 cai putere. Designul original a garantat trei prototipuri, dar au fost construite mai multe modele, suficient încât să poată fi găsite din când în când chiar și pe Ebay.
Tractor Cycle – 1938
Această fiară a apărut în ediția din februarie 1938 a revistei Modern Mechanix. În articolul respectiv bicicleta bizară era descrisă ca „inventată de J. Lehaitre, de Paris, Franța, prezintă o curea de transmisie tip tractor ca mijloc de deplasare în locul roților convenționale.”
Tractor Cycle a depășit doar 40 km/h, dar se putea deplasa pe un teren mai variat decât motocicletele generale. Direcția era modificată prin rotirea ghidonului, care mișca centura de șenile.
Varianta finală propusă ar fi fost prevăzută cu un pistol montat pe front, deoarece la 40 km/h era destul de ușor să poți conduce și trage în același timp.
Kleines Kettenkrad HK101 – 1940
Deși arată mai mult ca un tanc, Kettenkrad era o motocicletă cu scopuri multiple. Putea să ajungă la 70 km/h și să transporte pasageri.
Proiect unic, Kettenkrad avea două metode de rotire, furca frontală și prin rotirea șenilelor în direcții opuse precum un tanc.
Germanii au folosit aceste motociclete destul de puțin, din cauza întreținerii masive necesare pentru a le menține operaționale. Au produs aproape 9.000 până în 1951.
După aspectul din ce în ce mai ciudat pe care aceste proiecte militare l-au avut, par să fie dispărute din peisaj în prezent. Cu toate acestea, la o privire mai atentă, putem spune că aceste vehicule par a fi strămoșii înfiorători ai snowmobilelor de astăzi.