Manevra înșelătoare prin care Vodafone a vrut să profite de datele clienților: peste 400.000 de abonați, vizați

Manevra înșelătoare prin care Vodafone a vrut să profite de datele clienților: peste 400.000 de abonați, vizați

În urmă cu mai bine de doi ani, Vodafone le-a promis clienților internet gratuit dacă își dau acordul să le fie folosite datele. Între timp, a primit și amendă, și-a și contestată. A pierdut procesul încă o dată.

Vodafone a fost amendată cu 10.000 de lei de Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP). Motivul a fost un SMS pe care operatorul l-a transmis clienților în primăvara lui 2018.

„Bună! Îți oferim cadou 5GB trafic național, valabil 30 de zile; pentru aceasta te invităm să trimiți sms la 2713 cu textul DA, până la 06.04.2018. Astfel, îți exprimi acordul de prelucrare a datelor cu caracter personal, inclusiv a datelor de localizare. Doar așa vom putea să-ți trimitem oferte personalizate și în viitor, prin intermediul mesajelor scrise și electronice. Detalii privind modul de prelucrare a datelor aici http://goo.gl/Mmm1G2. Îți poți modifica oricând acordul prin apel la *567.”
Mesajul transmis de Vodafone

În motivarea Tribunalului București se arată că pe 28 februarie, 6 martie, 19 martie și 3 aprilie, Vodafone a transmis mesaje text cu conținutul de mai sus.

Acum, compania a pierdut definitiv procesul prin care voia să scape de amendă. Motivarea e că a transmis mesajele text către clinți fără ca aceștia să își fi exprimat, în prealabil, consimțământul expres pentru a primi asemenea comunicări.

Odată cu promisiunea celor 5 GB de internet, Vodafone obținea și acordul pentru prelucrarea datelor cu caracter personal, inclusiv a date de trafic, precum și cu privire la transmiterea de mesaje comerciale în viitor, notează Profit.ro417.715 clienți existenți au primit mesajul (197.424 clienți cu abonament). Au răspuns afirmativ 17.399 clienți abonament și 16.419 clienți cartelă preplătită. Au răspuns negativ 27 clienți abonament și 24 clienți cartelă preplătită.

Ce trebuie să facă Vodafone acum

În motivarea Tribunalului București se arată că operatorul trebuie să ia măsuri pentru ștergerea din baza de date a consimțământului privind prelucrarea datelor cu caracter personal în scop de reclamă, marketing, publicitate a clienților către care s-au transmis mesaje. Totodată, dacă vrea să le transmită astfel de mesaje, trebuie să obțină consimțământ expres, informat, valabil exprimat, potrivit legislației în vigoare privind protecția datelor cu caracter personal.

Clienții care au transmis SMS cu textul DA au fost marcați în baza de date a Vodafone România că și-au dat acordul pentru prelucrarea datelor cu caracter personal în scop de reclamă, marketing și publicitate, inclusiv prin transmiterea de mesaje comerciale prin intermediul SMS și mail.

„Din cuprinsul SMS-ului […] rezultă, în mod clar, că, cel mult, persoana vizată își oferă acordul ulterior utilizării de către petentă a datelor sale cu caracter personal. Pentru aceste considerente, Tribunalul București va respinge acțiunea ca neîntemeiată.”
Motivarea Tribunalului București (din iunie 2019)

Hotărârea Tribunalului București a fost atacată cu recurs de Vodafone România în august 2019. Cererea a fost respinsă acum de Curtea de Apel București.

În motivarea inițială, Tribunalul București a notat că ce-a făcut Vodafone a fost comunicare comercială. Astfel, mesajele unt menite să promoveze chiar direct, produsele, serviciile, imaginea, numele, denumirea acestui comerciant, exact în sensul definiției legale menționate.

În 2020, Vodafone a mai primit o amendă de la ANSPDCP. Compania a fost acuzată de o clientă că a solicitat o ofertă pe telefon, prin intermediul site-ului și că, ulterior, a primit pe adresa sa de mail, un contract încheiat de operator cu o altă persoană fizică. Suspiciunea ei a fost că datele sale cu caracter personal ar fi putut fi dezvăluite acestei persoane. Amenda a fost de 23.000 de euro.

DĂ PLAY ȘI FII MAI INFORMAT DECÂT PRIETENII TĂI
Etichete: