Magazinele promit că nu mai scumpesc alimentele: ce înseamnă, de fapt, plafonarea prețurilor

Magazinele promit că nu mai scumpesc alimentele: ce înseamnă, de fapt, plafonarea prețurilor

Mai multe lanțuri mari de magazine au anunțat că vor să plafoneze prețurile la alimente și alte produse în perioadă următoare. Asta înseamnă, între altele, că nu vor mai fi scumpiri în anumite categorii de produse.

De la instiuirea stării de urgență pe teritoriul României, pe 16 martie, s-a vorbit despre plafonarea prețurilor la alimente. Asta pentru a împiedica o eventuală speculă din partea marilor lanțuri de magazine, care ar fi putut profita de această situație pentru a scumpi nejustificat alimentele de bază.

Numai că o astfel de decizie – de a plafona/îngheța prețurile – n-a venit din partea statului. Magazinele au început să ia astfel de decizii individual. Guvernul a venit, prin Ordonanța Militară 4, doar cu plafonarea prețului la utilități, carburanți și apă.

Dar, cum spuneam, magazinele au venit cu deciziile proprii, fiecare în parte. Carrefour a anunțat că plafonează prețurile pentru până la 500 de produse până la Paște. Iar Mega Image anunță că îngheaţă preţurile la toate produsele din reţeaua de aproape 800 de magazine până la final de aprilie.

Carrefour și Mega Image promit că nu mai umblă la prețuri

Carrefour a decis, în urmă cu câteva zile, să plafoneze prețurile pentru o gama largă de produse (până la 500) în perioada 25 martie – 19 aprilie. Plafonarea se aplică pentru alimente de bază (faină, paște, ulei, zahăr etc), alimente congelate, conserve, apă și sucuri, lactate și brânzeturi, mezeluri și specialități, cafea și dulciuri, îngrijire personală și produse pentru bebeluși.

„Toate aceste elemente au devenit extrem de volatile, și credem că responsabilitate înseamnă să respectăm eforturile de livrare ale furnizorilor, oferindu-le un preț corect, dar în același timp să protejăm clienții de această volatilitate, într-o perioadă grea pentru toți”, a declarat Julien Oet, Merchendise and Supply Chain Director, Carrefour România.

Și Mega Image a luat o decizie similară pentru toate cele 800 de magazine pe care le are în România. Diferența e că retailerul a decis înghețarea prețurilor, adică ele nici nu pot scădea în această perioadă. Decizia e luată până la sfârșitul lunii aprili.e

Mega Image precizează, însă, că există și excepții. Astfel, va reduce preţul la peste 1.000 de produse alimentare şi nealimentare de bază – cele mai căutate în această perioadă – şi la peste 150 de fructe şi legume. Alte produse incluse sunt lactatele, uleiul, zahărul, orezul, pastele, produsele de igienă şi curăţenie.

„Ca urmare a măsurilor critice în contextul COVID-19, care au dus la creşteri de preţuri la unele produse pe întreg lanţul de producţie şi de distribuţie, Mega Image anunţă noi acţiuni pentru a reduce preţurile la raft în această perioadă. Trecem printr-o perioadă cu numeroase provocări, în care întreg lanţul de producţie şi de aprovizionare a fost dezechilibrat din cauza măsurilor critice adoptate de către autorităţile relevante în contextul COVID-19. Toate acestea influenţează dinamica preţurilor, prin urmare am decis să intervenim cu măsuri de urgenţă pentru a limita creşterea preţurilor produselor la raft, comercializate în magazinele noastre şi pentru a echilibra preţurile în această perioadă,” afirmă Mircea Moga, CEO Mega Image.

Cine ar putea avea de suferit

Ca-n orice piață liberă, prețul e dictat de raportul dintre cerere și ofertă. Numai că, după cum au precizat și oficialii magazinelor mai sus amintite, au existat dezechilibre în lanțul de aprovizionare. Poate alimentele au ajuns mai greu din cauza măsurilor impuse la graniță transportatorilor, poate unii producători au avut probleme.

Mai mult, când cererea a fost mare – adică în perioada în românii luaseră cu asalt magazine pentru a-și face provizii – prețurile multor alimente au crescut. Consiliul Concurenței arăta, însă, că n-a fost vorba despre vreo speculă sau vreo înțelegere de tip cartel. Practic, prețul ar fi fost dictat de raportul dintre cerere și ofertă.

Numai că, pe termen lung, o plafonare/înghețare a prețurilor poate avea efecte negative pentru producători. Cu alte cuvinte, cei mai mici dintre ei ar putea dispărea de pe piață. E motivul pentru care și Guvernul s-a ferit să vină cu o astfel de lege.

Mai ales că mai e un aspect important: pe lanțul alimentar, România consumă mai mult decât produse. Iar asta înseamnă un singur lucru: că majoritatea alimentelor vin din import. Iar acest dezechilibru ar putea fi adâncit.

Cu alte cuvinte, dacă un producător decide că nu i se oferă prețul corect, poate alege să vândă în țările vecine, acolo unde prețurile merg în raport cu piața liberă și n-au fost plafonate.

Ce spune ministrul Agriculturii

Spuneam că statul s-a ferit să vină cu plafonarea prețurilor, iar explicațiile au venit de la ministrul Agriculturii. O eventuală plafonare a prețurilor pe durata stării de urgență ar putea avea efecte negative atât asupra consumatorilor, cât și asupra producătorilor, spunea Adrian Oroș.

„Plafonarea prețurilor la raft – dacă noi, statul, impunem doar o plafonare, creăm două efecte negative: încurajăm piață neagră și dispar de pe piață cei mai slabi producători. Noi, că și stat, nu avem dreptul să-i vulnerabilizam pe aceștia”, a declarat ministrul Agriculturii la Digi24.

Adrian Oroș a adăugat că a cerut primarilor să nu închidă piețele agro-alimentare pentru că acestea sunt mai sigure decât magazinele mici. În plus, acestea sunt locurile în care își vând produsele și producătorii locali.

DĂ PLAY ȘI FII MAI INFORMAT DECÂT PRIETENII TĂI