01 iun. 2020 | 18:19

De ce s-a speriat lumea că terasele „vor fura” datele clienților: precizările ANSVSA

ACTUALITATE
De ce s-a speriat lumea că terasele

De la 1 iunie, terasele s-au deschis, iar patronii trebuie să asigure condiții pentru a putea fi păstrată distanțarea socială. Mai mult, sunt obligați să respecte anumite reguli. Unele au devenit controversate.

Luni, 1 iunie, autoritățile au permis marea deschidere a teraselor, după aproape trei luni în care activitatea nu a fost permisă. Regulile de relaxare au venit la pachet și cu niște condiții și reguli. Între altele, mersul la terasă se face doar pe bază de rezervare, iar patronii trebuie să aibă un registru de rezervări.

Acolo se regăsesc datele clienților, astfel încât atunci când apare o îmbolnăvire, ancheta epidemiologică să poată fi demarată, iar concluziile să fie mai clare. Numai că s-au născut dezbateri aprinse: ce date le pot fi luate clienților, cât de legal este și dacă nu cumva acest ordin încalcă GDPR.

ANSVSA vine cu propriile precizări.

Ce se întâmplă cu datele clienților la terase, potrivit ANSVSA

Șeful Autorității Sanitar Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA), Robert Chioveanu, dă de înțeles că lumea s-a panicat degeaba. El a declarat la Digi24 că vor fi cerute datele care erau cerute și până acum. Așadar, n-ar fi mare diferență pentru că în registru trebuie notate doar numele și numărul de telefon ale persoanei care sună pentru a face rezervarea.

Nu s-ar cere, așadar, datele din buletin.

„În ordinul comun semnat cu Ministerul Sănătății și Ministerul Economiei există această cerință, existența unui registru de evidență a rezervărilor clienților. Nu luăm date din buletin. Și înainte exista un registru în care erau trecute rezervările, acum e necesar fiindcă în cazul apariției unui caz de îmbolnăvire în rândul clienților care au stat la terasă, e foare ușor, când se face ancheta epidemiologică, să fie găsiți cei care erau pe terasă”, a declarat șeful ANSVSA.

El spune că în registru vor fi notate numele, prenumele și numărul de telefon al persoanei care sună la terasă pentru a face rezervarea, așa cum se întâmpla și înaintea izbucnirii pandemiei.

„Dacă avem patru clienți, atunci se trece numele celui care face rezervarea și doar atât. Se știe data, ora, și masa pentru care a făcut rezervarea”, a spus Chioveanu.

Sunt mulți patroni care se plâng, însă, că regulile nu-s foarte clare și, din acest motiv, riscă să primească amenzi. Mai ales că n-au primit explicații de la autorități și totul s-a făcut pe ultima sută de metri. Chiar și așa, însă, în Centrul Vechi din București erau deschise majoritatea teraselor.

Și multe dintre ele aveau mese ocupate.

Care-s regulile pentru terase

Terasele s-au redeschis din 1 iunie, iar autoritățile au venit cu un set de reguli și condiții. Cine nu le respectă, riscă amenzi:

  • nu se va permite accesul clienţilor cu simptome respiratorii,
  • la o masă vor putea sta maximum patru persoane, dacă nu sunt membri ai aceleiaşi familii,
  • nu se vor transfera meniuri, solniţe sau alte obiecte de la o masă la alta,
  • toate acestea se vor dezinfectata după plecarea clienţilor de la o masă,
  • personalul de servire trebuie să poarte măşti şi mănuşi,
  • trebuie reorganizate circuitele de producţie şi livrare, unde este cazul, trebuie monitorizată starea de sănătate a angajaţilor,
  • trebuie să existe un registru de rezervări a clienţilor, pentru ca în cazul apariţiei unei îmbolnăviri să poată fi făcută ancheta epidemiologică,
  • trebuie luate măsuri de respectare a distanţei între angajaţi sau, dacă acest lucru nu este posibil, trebuie luate măsuri suplimentare de protecţie (reducerea numărului de angajaţi şi lucrul în ture, folosirea de echipament de protecţie),
  • curăţenia şi dezinfectarea cu produse biocide a spaţiilor, echipamentelor şi ustensilelor trebuie făcute mai frecvent,
  • la intrarea pe terasă şi la grupurile sanitare trebuie să fie puse dispozitive cu substanţe dezinfectante pentru mâini