22 sept. 2020 | 07:39

Câți bani se câștigă din muzică pe Spotify, Apple Music sau YouTube

ACTUALITATE
Câți bani se câștigă din muzică pe Spotify, Apple Music sau YouTube

În urmă cu un deceniu, industria muzicală se îndrepta spre ieșirea completă din peisaj. Efectele perturbatoare ale partajării de fișiere peer-to-peer au redus la jumătate veniturile din muzică, provocând serioase îndoieli asupra viitorului industriei.

Cu toate acestea, popularitatea crescândă a serviciilor de streaming premium a fost salvatorul caselor de discuri și al artiștilor.

Pentru prima dată de la mijlocul anilor ’90, industria muzicală a înregistrat un trend ascendent, iar veniturile au crescut rapid cu 12% în 2018 – ajungând la aproape 10 miliarde de dolari. Pe scurt, oamenii au arătat că sunt încă dispuși să plătească pentru muzică.

Deși serviciile de streaming precum Spotify și Apple Music, contribuie din ce în ce mai mult la venituri, datele recente de la The Trichordist dezvăluie că aceste servicii plătesc tarife extrem de diferite per flux.

Cât valorează, de fapt, o redare a unei melodii prin serviciile de streaming?

Ne-am aștepta ca serviciile de streaming să aibă rate de plată destul de similare de fiecare dată când se redă o piesă, dar nu este cazul. În realitate, ratele de streaming ale marilor jucători de pe piață – care au cataloage foarte similare – sunt împrăștiate peste tot pe hartă.

Mai jos este o detaliere completă a numărului de fluxuri necesare pentru a câștiga un dolar pe diferite platforme:

Notă: Din cauza lipsei de date disponibile publicului, calcularea plăților din serviciile de streaming nu este o știință exactă. Acest set de date se bazează pe veniturile înregistrate de o casă de discuri independentă cu un catalog de aproximativ 150 de albume, care generează peste 115 milioane de fluxuri.

Napster, cândva inamicul public numărul unu în industria muzicală, are unele dintre cele mai generoase rate de streaming din industrie. Dezavantajul este că marca are în prezent o cotă de piață mai mică de 1%, astfel încât obținerea unui volum mare de piese pe un album nu este probabil să se întâmple pentru majoritatea artiștilor.

În partea opusă a ecuației, YouTube are cel mai mare număr de redări pe cântec, dar cea mai mică plată pe flux de departe. Este nevoie de aproape 1.500 de redări pentru a câștiga un singur dolar pe platforma video deținută de Google.

Spotify, care este acum cel mai mare jucător de pe piața de streaming, se află la capătul mediu-jos al spectrului de compensare.

Cum câștigă artiștii pe streaming?

Cum calculează companii precum Spotify suma plătită titularilor de licențe? Iată o privire asupra procesului lor de plată:

Cum câștigă artiștii pe streaming?
După cum arată acest grafic, dolarii câștigați din streaming încă nu spun povestea completă despre cât primesc artiștii atunci când se trage linie.

Această sumă este influențată de existența unei înțelegeri de înregistrare a artistului cu platforma de streaming, sau de alți contributori care ar putea avea o miză în munca înregistrată.

Când Spotify era doar un start-up care oferea un flux de venituri atât de necesar industriei muzicale, casele de discuri au fost temporar dispuse să accepte rate de streaming mai mici.

Însă acum, când Spotify este o companie publică, iar giganții tehnologici precum Apple și Amazon sunt în imagine, grupul în creștere de jucători din industrie va forma probabil presiunea de a crește ratele de compensare, deci să sperăm că peisajul va arăta mai optimist în viitor.