Cumpărăturile online vor fi, în sfârșit, mai sigure: când vom avea în România noile reguli UE
În timp ce comerțul tradițional a ajuns să fie reglementat destul de bine, nu la fel se poate spune despre comerțul online. Din fericire, UE schimbă regulile pentru acest sector economic. Din fericire, vor fi aplicate și în România, chiar dacă nu peste noapte.
Ce vizează Uniunea Europeană cu noua directivă e să asigure un comerț online mai sigur pentru clienții finali. „[…] aceste noi norme nu vor proteja consumatorii de comercianţii necinstiţi şi de escrocherii online decât dacă sunt implementate în mod strict. Încurajez cu fermitate toate statele membre să se asigure că noile norme sunt puse în aplicare fără întârziere”, a declarat Věra Jourová, vicepreşedintele Comisiei pentru valori şi transparenţă.
În cazul transparenței în comerț online, UE vizează să fie mai clar dacă produsele sunt vândute de un comerciant sau de o persoană fizică. Totodată, recenziile false vor fi interzise. Iar vânzătorii nu vor putea să promoveze în mod fals reduceri de preţ. Cât despre site-urile de comparare a preţurilor, acestea vor trebui să informeze consumatorii cu privire la criteriile de clasificare.
Comerț online mai bine verificat și când e vorba de promovare online
Probabil că acum încă mai ești „păcălit” de reclamelele din motoarele de căutare. Ei bine, normele UE prevăd ca, odată cu noua directivă, consumatorii să fie informaţi în mod clar când un comerciant a plătit pentru a apărea în rezultatele căutării. În plus, pieţele online vor trebui să informeze consumatorii cu privire la principalii parametri care determină ordinea în care apar rezultatele.
Sunt cuprinse și drepturi noi ale consumatorilor pentru serviciile digitale „gratuite”. Practic, când plătesc pentru un serviciu digital, consumatorii beneficiază de anumite drepturi de informare şi au la dispoziţie 14 zile pentru a anula contractul (dreptul de retractare).
Noile norme vor consolida, de asemenea, drepturile consumatorilor prin asigurarea de compensaţii pentru victimele practicilor comerciale neloiale şi prin aplicarea de sancţiuni în cazul „unor situaţii de prejudiciu colectiv” care afectează consumatorii din întreaga UE.
Mai mult, autorităţile naţionale de protecţie a consumatorilor vor avea competenţa de a impune sancţiuni eficace, proporţionale şi disuasive în mod coordonat. Pentru încălcările pe scară largă care afectează consumatori din mai multe state membre ale UE, amenda maximă aplicabilă va fi de 4% din cifra de afaceri anuală a comerciantului în fiecare dintre statele membre în cauză. Statele membre vor fi libere să introducă un nivel mai ridicat al amenzii maxime.
România, ca alte state membre, are la dispoziție au doi ani să transpună directiva în legislaţia naţională. La noi, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) informa, în 12 noiembrie 2019, că vrea să extindă definiţia operatorului economic pentru a include persoane fizice obişnuite care comercializează produse pe platforme online ca OLX sau Okazii, după cum arăta un proiect de ordonanţă de urgenţă aflat în transparenţă decizională.