Proiectele care ne arată cum ne vom întrece cu mașinuțe pe Lună
Studenții din întreaga lume au petrecut patru săptămâni cercetând arcuri care ar funcționa în gravitația de pe Lună. Au fost testate și componente care vor rezista la temperaturi extreme, dar și mânere care ar împiedica mașinile de curse de 4 kilograme să se dea peste cap, atunci când accelerează pe suprafața Lunii.
“Ne dorim ca pilotul să intre în cursă, nu să… țopăie”, a declarat recent Nicolas Maculan, un student argentinian de 17 ani de la Team Atlas.
Pe 6 iulie, echipe din Argentina, China și SUA au fost desemnate câștigătoare ale competiției Moon Mark. Această competiție, creată pentru a inspira studenții aflați la domiciliu în timpul pandemiei globale COVID-19, a fost doar pentru proiectarea vehiculului. În 2021, compania Reno va găzdui o altă competiție pentru a ajuta studenții să construiască, să lanseze și să conducă vehicule pe Lună.
Acest lucru se realizează printr-un parteneriat cu Intuitive Machines, cu sediul în Houston, una dintre companiile selectate de NASA pentru a dezvolta un lander lunar pentru a transporta știință, tehnologie și acum mașini de curse minuscule pe Lună.
„Parteneriatul nostru cu Moon Mark a fost special pentru a inspira următoarea generație. Îi putem conduce către domeniile științei, tehnologiei și ingineriei, în cazul în care, în cele din urmă, ar putea schimba lumea.”
Trent Martin, vicepreședinte al serviciilor spațiale la Intuitive Machines
Ce știm despre Moon Mark
Moon Mark a fost fondată de Mary L. Hagy în 2018. Autoproclamându-se „fondator de serie”, Hagy căuta un proiect care să-i angajeze pe studenți, atunci când a participat la un concurs de robotică. Astfel, Hagy a decis să îmbine dragostea ei de curse cu robotica studenților și aterizarea pe Lună.
Moon Mark e finanțat prin investitori privați, sponsorizări și, în viitor, oferte de licențiere de conținut în care Moon Mark ar fi plătit de posturile de televiziune și platforme digitale care încearcă să-și transmită documentarele, emisiunile TV și chiar experiențele virtuale sau de realitate augmentată create din concursuri studențești. Prima misiune este competiția în care studenții vor efectua curse pe Lună.
“Mission 1” pentru a pune mașini pe Lună
„Misiunea 1 a fost creată cu scopul specific de identificare și implicare a tinerilor și de a surprinde poveștile aventurilor lor și de a o distribui la nivel global.”
Mary L. Hagy
În timpul misiunii 1, Lunar Race Car Design Challenge din această vară a atras 35 de echipe din 11 țări. Astfel, studenții au fost notați pe categorii, precum utilizarea materialelor care pot supraviețui temperaturilor foarte reci și calde ale Lunii, publicul creativ, pentru a se conecta cu oameni atât la nivel local, cât și în întreaga lume, dar și categoria de antreprenoriat.
Acesta din urmă a implicat crearea unui plan de afaceri și identificarea unei aplicații de spațiu comercial pentru mașina de curse.
Intuitive Machines i-a îndrumat ce computer, baterie, panou solar și sisteme de comunicații să folosească. Apoi, studenții au trebuit să determine mobilitatea vehiculului și sistemul său care să disipeze căldura departe de componentele fierbinți, precum computerul sau bateriile vehiculului.
„Ceea ce s-a evidențiat au fost diferențele mari în modul în care fiecare grup a rezolvat problema”, a spus Martin, unul dintre cei 25 de judecători ai competiției. El a spus că o echipă a prezentat un vehicul cu șase roți. Alte echipe au proiectat vehicule pe patru roți, iar unii chiar a realizat o mașină de curse cu două roți și patine, pentru a nu o înclina.
În cele din urmă, competiția a oferit patru premii de 1.000 de dolari. Acestea au fost premiate pentru cea mai bună viabilitate lunară (echipa ILSTAR din China), stilul racer body (echipa Atlas din Argentina), aplicația comercială (echipa Blue Pride din Philadelphia) și audiență creativă (echipa Nano din Argentina). Banii vor fi donați unor organizații de caritate selectate de către echipele câștigătoare.
Ce se va întâmpla la anul
Competiția pentru dezvoltarea mașinilor de curse din Mission 1 urmează să înceapă în ianuarie 2021. Moon Mark va prelua șase echipe printr-o varietate de provocări calificative, cum ar fi construirea și cursele de drone și competiția în terenurile de comercializare spațială în stil Shark Tank.
Apoi, vor fi selectate două echipe care să călătorească la Houston și să lucreze cu Intuitive Machines și profesioniști de mașini de curse. Aceste echipe vor călători în Florida, în octombrie 2021, pentru a urmări lansarea.
Mașinile de curse vor fi atașate la New-C Lunar Lander de la Intuitive Machines, care urmează să aterizeze în Oceanus Procellarum, o zonă intrigantă din punct de vedere științific, de pe Lună, în octombrie 2021. Nova-C transportă marfă comercială și cinci sarcini utile NASA până la Lună, inclusiv camerele pentru a observa praful lovit de motoarele Nova-C (măsurarea acestui lucru ar putea determina dacă praful ar deteriora un sistem de aterizare uman) și un alt experiment care va demonstra navigarea autonomă.
Având în vedere capacitatea de a transporta 99 de kilograme, mașinuțele de curse de 9 kilograme ar reprezenta 10% din capacitatea Nova-C de transport.
Martin a spus că valoarea actuală de piață pentru trimiterea unui kilogram pe Lună este cuprinsă între 900.000 și 2 milioane de dolari. Această valoare de piață se bazează pe contractele NASA acordate Intuitive Machines, Astrobotic și Masten Space Systems, precum și pe prețurile publicitate de către companii.
Competiția mai are câteva chestiuni logistice de rezolvat, de exemplu, dacă vehiculele de curse vor fi autonome, cu viteza și manevrarea lor determinate prin codarea software-ului sau controlate de studenții care folosesc computerele de pe Pământ.
Distanța și viteza sunt, de asemenea, determinate. Dar pentru cele din urmă, Hagy a dat o singură asigurare: Mașinile vor merge „cât mai repede”.