19 aug. 2020 | 18:07

Condițiile pe care le pune statul pentru a salva Blue Air: ce trebui să facă pentru a primi banii

ACTUALITATE
Condițiile pe care le pune statul pentru a salva Blue Air: ce trebui să facă pentru a primi banii

Guvernul a promis că va garanta un împrumut de sute de milioane de lei pentru operatorul aerian Blue Air. Numai că există niște condiții extrem de dure.

De la începutul pandemiei, operatorii aerieni au suferit pierderi uriașe. A fost o perioadă în care zborurile au fost suspendate, iar reluarea lor s-a făcut cu restricții. Chiar și așa, nu-s mulți cei care se înghesuie acum să se urce într-un avion.

În aceste condiții, e nevoie de soluții pentru a evita falimentul.

Statul a promis că va garanta un împrumut de 300 de milioane de lei pentru Blue Air, dar ajutorul vine la pachet cu niște condiții. Între altele, statul va avea doi reprezentanți cu drept de veto în CA – Consiliul de Administrație.

Mai mult, operatorul nu va putea acorda dividende sau returna împrumuturi acționarilor și nici nu va putea înstrăina aeronave până la rambursarea totală a creditului.

Sprijin pentru Blue Air, dar cu condiții

La fel ca-n cazul Tarom, Blue Air e nevoită să prezinte analize economico-financiare realizate de către un auditor financiar independent din care să reiasă valoarea reală a pagubei cauzate direct fiecărei societăți de pandemia COVID-19, în perioada 01.03.2020 – 31.12.2020.

În cazul în care această valoare este mai mică decât sumele pentru care au fost emise scrisori de garanție de stat, diferența se returnează finanțatorului, iar valoarea garanției de stat se diminuează corespunzător, scrie profit.ro. În cazul Blue Air, însă, condițiile sunt mai dure și rămân în vigoare până la rambursarea integrală a împrumutului garantat:

  • a)  acționarii nu încasează dividende;
  • b)  beneficiarul nu rambursează împrumuturi către acționari;
  • c)  Ministerul Finanțelor Publice și Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor numesc câte un reprezentant al statului în consiliul de administrație al Blue Air, cu drept de veto;
  • d) orice contract de achiziție sau vânzare cu impact asupra activelor si pasivelor companiei, se realizează cu aprobarea consiliului de administrație al Blue Air;
  • e) Blue Air nu poate înstrăina/restitui aeronave sau alte active aferente activității de baza decât cu avizul Ministerului Transporturilor Infrastructurii și Comunicațiilor;
  • f) din împrumutul garantat de stat beneficiarul rambursează cu prioritate, datoriile către statul român, împrumutul contractat de la Eximbank S.A., în nume și cont stat, în valoare de 30,3 milioane lei si accesoriile aferente, precum și obligațiunile corporative emise prin plasament privat către Societatea de Investiții Financiare Banat-Crișana, în valoare rămasă de 6 milioane EUR si accesoriile aferente;
  • g) după răscumpărarea obligațiunilor corporative emise către Societatea de Investiții Financiare Banat-Crișana, în valoare rămasă de 6 milioane EUR, beneficiarul constituie ipoteci de rang I .
  • h) Airline Invest S.A. are calitatea de co-debitor/fidejusor al împrumutului garantat de stat

Sprijin similar și pentru Tarom

Blue Air nu e singurul operator ajutat în aceste vremuri de criză. Sprijin există și pentru Tarom. Astfel, Ministerul Finanţelor Publice va fi autorizat să emită, la solicitarea Tarom, o garanție de stat pentru contractarea unui împrumut în limita sumei de 312.744.200 lei, pe o perioadă de 6 ani, cu titlu de ajutor de stat, precum și, la solicitarea Blue Air, o garanție de stat pentru contractarea unui împrumut în limita sumei de 300.775.000 lei pe o perioadă de 6 ani, cu titlu de ajutor de stat.

Guvernul a anunțat acordarea unei scheme de garanții de stat pentru companiile aeriene Tarom și Blue Air în vederea compensării pierderilor suferite ca urmare a pandemiei COVID-19.

”În lipsa acordării ajutoarelor de stat există o mare probabilitate ca Tarom și Blue Air să intre în incapacitate de plată și, în final, în faliment”, arată Guvernul în ordonanța de urgență pentru acordarea împurumuturilor.