De ce nu mai vor băncile să „cadă la pace” cu clienții lor: cum influențează pandemia acest lucru
Din cauza pandemiei de coronavirus, mulți români s-au confruntat cu blocaje financiare. Deși Guvernul le-a creat cadrul pentru a-și amâna ratele la bănci, de exemplu, există discuții între bănci și clienți care se încheie fără un rezultat concret.
Băncile nu prea mai par dispuse la negocieri cu clienții lor și, chiar dacă o fac, nu prea se ajunge la un compromis. Există firme care intermediază această relație, joacă rolul de mediator între client și bancă – așa cum e Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Bancar – CSALB.
Pe parcursul anului, au fost sute de negocieri deschise între consumatori și bănci sau IFN-uri, numai că puține s-au soluționat. De vină poate fi și contextul economic dificil din acest an și impredictibilitatea.
De ce nu se mai înțeleg băncile cu clienții lor
Pe tot parcursul anului 2020, au fost deschise 433 de negocieri între consumatori și bănci/IFN-uri, în cadrul Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB), scrie profit.ro. Dintre acestea, în raport cu băncile, s-au finalizat până acum 223 de negocieri cu împăcarea părților, iar în 51 de cazuri nu s-a ajuns la un rezultat agreat de ambele părți.
În raport cu IFN-urile au fost deschise doar 13 dosare de negociere, iar în 8 dintre acestea părțile nu s-au împăcat. Care-s motivele? Ei bine, ele variază.
Cauza principală (65%) pentru care negocierile au eșuat o reprezintă refuzurile venite din partea consumatorilor. În 25% din cazuri băncile au refuzat propunerea conciliatorilor, iar în 10% ambele părți au declinat propunerea de soluționare dată de conciliatori. Astfel, dacă anul trecut în 85% din negocieri părțile acceptau soluția dată de conciliatori, procentul a scăzut la 80% în acest an, tendința fiind observată în ultimele luni.
Și ar mai fi ceva. Fiecare speță diferă, transmite CSALB. Chiar dacă, la prima vedere, un consumator crede că are câștig de cauză pentru că s-a soluționat favorabil un alt caz care seamănă cu al lui, nu e chiar așa.
“Fac un apel către consumatori să nu se mai raporteze la alte cazuri soluționate în cadrul CSALB deoarece fiecare caz este particular, la fel cum și băncile se raportează la fiecare consumator în mod diferit. Vă reamintim că recordurile valorice înregistrate în urma concilierilor reprezintă sume șterse din soldul unor consumatori aflați în situații sociale și financiare extrem de dificile. Recomand realism și echilibru față de așteptările pe care le au consumatorii de la bănci și o analiză atentă înainte de a refuza propunerea venită din partea conciliatorilor. Să se gândească în primul rând la faptul că nu toți consumatorii care trimit cereri către CSALB ajung să negocieze cu băncile, dar și la faptul că, refuzând o ofertă pe care o consideră insuficient de favorabilă lor, rămân doar cu alternativa instanței, acolo unde costurile de timp și de bani sunt incomparabil mai mari”, spune Alexandru Păunescu, Președintele Colegiului de Coordonare al CSALB.