Avertisment despre Ikea și Kaufland: cum pot fi înșelați milioane de români prin țepe online
În urmă cu o săptămână era vorba de Lidl. Acum sunt în centrul atenției Ikea și Kaufland. Ambele magazine sunt folosite în scheme prin care românii neatenți pot fi înșelați. Iată la ce ar trebui să fii atent.
Centrul Național de Răspuns la Incidente de Securitate Cibernetică avertizează că, în această perioadă, circulă online campanii false derulate în numele Ikea și Kaufland. Înainte de acestea a fost exploatată imaginea Lidl.
CERT-RO susține că specialiștii săi au observat că, odată cu închiderea unor site-uri pentru activități frauduloase, imediat apar altele. Folosesc însă același mod de operare. Acum e cazul Kaufland și Ikea.
„Hej! Am observat faptul că un concurs fals Ikea Family circulă pe internet. Nu a fost organizat de Ikea România și nu suntem conectați la el în niciun fel. Vă rugăm, nu oferiți informațiile voastre personale acestor site-uri web care par a fi suspecte. Există un singur site oficial Ikea România, ikea.ro, unde publicăm informații, reduceri și beneficii pentru clienții noștri.”
Ikea România
Ca în alte cazuri similare, utilizatorii sunt ademeniți prin posibilitatea de a câștiga vouchere de cumpărături cu o valoare consistentă (între 750 și 1.000 de lei). Progaparea mesajelor de tipul acesta se face tot prin intermediul aplicației WhatsApp.
Cum să nu pici în astfel de capcane cu vouchere Kaufland
Ca să distragă atenția de la elemente clare de detectare a păcălelii, cum ar fi gramatica defectuoasă, atacatorii se folosesc de ideea că numărul premiilor este limitat. Oferă în acest sens și un countdown a disponibilității acestor vouchere pentru Kaufland, de exemplu.
Totodată, în unele cazuri, în partea de jos a site-ului sunt integrate și imagini care simulează comentarii oferite de pe conturi de Facebook. Încearcă să lase potențialelor victime falsa impresie că există mulți oameni care au făcut asta deja.
În astfel de cazuri evită accesarea unor astfel de link-uri și redistribuirea lor. Totodată, în cazul ofertelor promoționale sau a concursurilor organizate online, validează existența unor astfel de inițiative pe canalele oficiale ale companiilor implicate (site, canale oficiale de social media). Ikea recomandă site-ul său. Poți verifica și paginile de Facebook, și site-urile. Kaufland, de exemplu, are o prezență destul de răspândită în online.
În plus, citește cu atenție instrucțiunile oferite și fii atent la exprimare, ortografie sau corectitudinea gramaticală a textului. În cazurile prezentate până acum, mesajul este unul extrem de prost redactat în limba română. Cel mai probabil a fost tradus automat.
Dacă ai introdus pe astfel de site-uri date personale, date de acces la conturi sau date financiare, schimbă parolele pentru conturile aferente. Pentru viitor, activează autentificarea în doi pași (acolo unde există) și notifică de urgență banca, dacă ai introdus date de card.