06 iul. 2020 | 16:34

5 idei proaste care au dat peste cap traficul din București: aceste soluții au făcut mai mult rău

ACTUALITATE
5 idei proaste care au dat peste cap traficul din București: aceste soluții au făcut mai mult rău
Inquam Photos / Sabin Cirstoveanu

Bucureștiul e un oraș foarte aglomerat, iar numărul mașinilor se înmulțește de la an la an. Dar la un trafic insuportabil contribuie și măsurile proaste luate de autorități.

Fiecare primar general care a câștigat un mandat sau mai multe pentru conducerea Bucureștiului a promis multe, dar a făcut puține. E nevoie de soluții inteligente pentru ca bucureștenii să poată circula în condiții decente. Nu prea au apărut astfel de soluții.

Ba, mai mult, măsurile luate au făcut mai mult rău decât bine. Ultima dintre ele este decizia municipalității de a permite circulația autobuzelor pe anumite linii de tramvai. S-a vrut o măsură de decongestionare, dar rezultatele au fost dezastruoase, cel puțin în primă fază.

5 idei proaste care au dat peste cap traficul din București

Autobuze pe linia de tramvai

De la 1 iulie, autobuzele din București pot circula și pe liniile de tramvai separate de șosele cu garduri metalice. STB se lăuda cu măsura: susținea că oamenii vor sta mai puțin în stații, pentru că autobuzele vor veni mai repede. În realitate, a fost puțin altfel.

Vatmanii au acuzat în repetate rânduri că autobuzele și tramvaiele trebuie să se aștepte unul pe altul pentru a intra în stație. Și atunci, călătorii din ambele categorii au de suferit. Mai mult, s-a identificat și o altă problemă: masticul turnat pe lângă şina de tramvai s-a topit, iar multe linii au fost blocate zeci de minute.

Totul s-ar întâmpla din cauza acestei decizii.

Banda unică de pe DN1

În urmă cu câțiva ani, Primăria Capitalei a venit cu ideea de amenaja o bandă unică pe DN1 pentru autobuze. Măsura a fost retrasă ulterior din cauza haosului creat. Asta pentru că șoferii au stat cu orele la coadă și s-au format, la acea vreme, coloane de kilometri în paralel cu banda pe care treceau doar câteva autobuze.

Autoritățile au dat la acea vreme vina pe anul școlar și au suspendat temporat măsura pe tronsonul Băneasa – Piața Charles de Gaulle. În acest moment, există în București mai multe benzi separate pentru mijloacele de transport în comun, numai că există și locuri în care nu se respectă.

Poliția nu e mereu de față pentru a vedea cine intră cu mașina pe aceste benzi unice, benzi care-s delimitate de anumiți stâlpi de protecție.

Taxa Oxigen

Primăria Capitalei a vrut să vină cu o taxă pentru mașinile vechi, în ideea în care poluarea va fi redusă și, prin urmare, și traficul. Numai că ideea a murit așa cum a apărut – adică pe repede-înainte.

Proiectul privind taxa Oxigen a fost votat încă de anul trecut în Consiliul General al Municipiului București. A trecut cu votul majorității, adică exact cu aportul consilierilor de la PSD și ALDE, dat termenul a fost amânat cu două luni ulterior. La 1 martie, nu s-a mai întâmplat nimic.

Gabriela Firea, primarul general al Bucureștiului,a anunțat un referendum, a creat vâlvă, dar ulterior proiectul a fost îngropat definitiv. S-a dovedit a fi o idee proastă cu care autoritățile au marșat intens.

N-a fost să fie.

Piste pentru biciclete

Nu poți spune, e adevărat, că e o idee proastă, dar modul de implementare a fost total defectuos. Cu excepția centrului, acolo unde traficul rutier e oricum închis pe perioada weekendurilor, în restul zonelor nu prea vezi piste de biciclete. Gabriela Firea vea planuri mari.

„Se va pune accent pe prioritizarea formelor sustenabile și alternative de circulație. Un traseu cu prioritate pentru pietoni și bicicliști va crea o alternativă viabilă pentru transport. Se propune configurarea unei rețele integrate de circulație pietonală și pentru biciclete într-o zona largă a centrului, care să reprezinte nu numai oportunități de circulație, ci și spații publice de calitate.”
Gabriela Firea în 2016

Planurile au fost doar pe hârtie, iar recent ai văzut cum autoritățile au inaugurat cu mare fast noile benzi de circulație de pe Șoseaua Fabrica de Glucoză. Acolo au fost construite și piste de biciclete. Marea problemă e că, din loc în loc, fix în mijocul pistei se mai află un copac sau arbore de mici dimensiuni.

Parcările din București

Găsirea unui loc de parcare reprezintă, cu adevărat, o mare problemă în București. Doar că s-au făcut puține și multe dintre ele sunt în zone în care aglomerează și mai tare. Trotuarele sunt pline de mașini parcate haotic, tocmai pentru că șoferii nu au unde să parcheze.

Sau, dacă au, este extrem de scump, chiar și pentru orele rezonabile din timpul săptămânii. Mai mult, în multe parcări din București administrate de municipalitate nu se poate plăti cu cardul.

Și atunci, stresul șoferilor e cu atât mai mare pentru că, în drum spre preluarea mașinii, trebuie să treacă și pe la un bancomat.

Autoritățile au promis că nu-i vor mai lăsa pe parcagii pe străzile aglomerate. Totuși, ei există. Va mai dura ceva până când Bucureștiul va fi un oraș smart sau, cel puțin, nu atât de aglomerat. Pentru asta e nevoie de implicare, doar că ea lipsește.